-
ΑΚΟΥΛΟΥΘΕΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
http://www.protothema.gr/content_carspeed.php?id=11393' target='_blankτου Τάκη Πουρναράκη, Σκίτσο: Σάκης Κουτσαντάς
Δεν ξέρω αν το έχετε παρατηρήσει αλλά αυτή την εποχή στους άδειους δρόμους της πόλης δύσκολα θα δείτε να κυκλοφορούν «φτιαγμένα» αυτοκίνητα. Ή για να είμαστε σωστότεροι, όσοι ξέρουν δεν τα κυκλοφορούν... Οταν λέμε «φτιαγμένα» εννοούμε πάσης φύσεως μετατροπές, από απλή χαρτογράφηση... μέχρι πίεση 2.5bar με τη μεγάλη τουρμπίνα.
Εκτός αυτών και οι «μαμίσιοι τουρμπάτοι» σφυρίζουν αδιάφορα και κινούνται διακριτικά νιώθοντας ότι δεν τους παίρνει. Με τον καύσωνα τα 300 άλογα έχουν γίνει 200 και αυτά τρέχουν μετά τη δύση του ήλιου. Η απόδοση των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων εξαρτάται άμεσα από τη θερμοχωρητικότητα του περιβάλλοντος. Οσο ανεβαίνει η θερμοκρασία τόσο μειώνεται η θερμοχωρητικότητα και πέφτει η απόδοση.
Οταν ένας κατασκευαστής κινητήρων ανακοινώνει την απόδοση ενός υπετροφοδοτούμενου κινητήρα αναφέρει συνθήκες λειτουργίας 0 βαθμών Κελσίου και μηδενικό υψόμετρο. Οσο ανεβαίνει η θερμοκρασία ή το υψόμετρο τόσο πέφτει η απόδοση.Με 45 βαθμούς υπό σκιά, ένας υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας έχει χάσει από χέρι το 20% με 30% της απόδοσής του και αν ο χρήστης επιμείνει να πιέζει πιθανότατα θα σπάσει η φτερωτή. Γι’ αυτές τις περιπτώσεις οι κατασκευαστές έχουν ειδικά ηλεκτρονικά προγράμματα διαχείρισης και μόλις το σύστημα ξεπεράσει μια κρίσιμη θερμοκρασία μπαίνει το πρόγραμμα «safe mode» και το υπερτροφοδοτούμενο... τέρας γίνεται σχεδόν ατμοσφαιρικό. Ετσι αν ξεκινήσετε βιαστικοί μεσημέρι με το Impreza σας για Καλαμάτα, μη σας κάνει εντύπωση αν μετά τη Νεμέα πηγαίνει σαν 1600σάρι.
Ακόμη χειρότερα, πολλοί μετατροπείς παρακάμπτουν αυτή τη δικλίδα ασφαλείας για να «τουμπινιάσουν» το αυτοκίνητο, δίνοντας 400 και βάλε άλογα. Σε αυτές τις περιπτώσεις βλέπεις τα λάδια της τουρμπίνας στο οδόστρωμα και το φάσκελο στο καντράν. Με μια κουβέντα για τους... τουρμπάτους: Παιδιά, υπομονή, πού θα πάει, θα χιονίσει!ΚΑΥΣΩΝΑΣ
Η άνοδος της θερμοκρασίας δημιουργεί δύο προβλήματα. Πρώτον, ο αέρας όταν ζεσταίνεται, αραιώνει. Ετσι αν στο επίπεδο της θάλασσας με 0 βαθμούς έχουμε πίεση 1bar με 45 βαθμούς πίεση πέφτει στο 0.9bar. Το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι αλλού. Για την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης απόδοσης ο αέρας ψύχεται στον εναλλάκτη θερμότητας.Για να πάρεις τη θερμότητα από αέρα 45۫C χρειάζεσαι περισσότερη ενέργεια. Μετά πρέπει να διοχετεύσεις τα ποσά θερμότητας που «τράβηξες» από τον αέρα στο περιβάλλον. Αν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι 45۫C, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη και χρειάζεται περισσότερη ενέργεια. Αν μάλιστα δίπλα σου λειτουργεί και το κλιματιστικό που κάνει ακριβώς το ίδιο, διοχετεύει ζεστό αέρα στον περιβάλλοντα χώρο η κατάσταση ύστερα από μία ώρα λειτουργίας γίνεται εκρηκτική. Πιθανότατα πολύ σύντομα ο κινητήρας θα μπει σε «safe mode». Αν όχι, θα δεις την τουρμπίνα να πυρακτώνεται και να παραδίδει πνεύμα.
ΥΨΟΜΕΤΡΟ
Οσο αυξάνεται τόσο αραιώνει ο αέρας. Αν υποθέσουμε ότι στο επίπεδο της θάλασσας έχουμε ατμοσφαιρική πίεση 1 bar στα 2km η πίεση έχει πέσει στο 0.8bar.
Η βασική ιδέα της υπερτροφοδότησης είναι να μπει όσο το δυνατόν περισσότερος αέρας στον θάλαμο καύσης. Οσο περισσότερο αέρα βάλουμε τόσο περισσότερο καύσιμο μπορούμε να αναφλέξουμε οπότε αντίστοιχα αυξάνει η απόδοση. Για να μπει στον κύλινδρο περισσότερος αέρας υπάρχει μόνο ένας τρόπος: να τον συμπιέσουμε. Για να συμπιέσουμε τον αέρα χρειάζεται συμπιεστής. Σε αυτόν εισέρχεται ο ατμοσφαιρικός αέρας, περιστρέφεται, επιταχύνεται και με αυξημένη πίεση κατευθύνεται προς τις βαλβίδες εισαγωγής.
Συνήθως οι μηχανικοί ρυθμίζουν τον συμπιεστή ώστε να εισέρχεται 50% παραπάνω αέρας στον θάλαμο καύσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει απόδοση βελτιωμένη κατά 30% έως 40% σε σχέση με τον αντίστοιχο ατμοσφαιρικό κινητήρα. Αυτή είναι η βασική ιδέα του turbo.
Αν έχεις πίεση ατμοσφαιρική 1bar, στην κάνει 1.5bar, αν όμως έχεις 0.8bar, στην κάνει 1.2bar. Διαφορά της τάξεως του 20%! -
ΑΚΟΥΛΟΥΘΕΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
http://www.protothema.gr/content_carspeed.php?id=11393' target='_blankτου Τάκη Πουρναράκη, Σκίτσο: Σάκης Κουτσαντάς
Δεν ξέρω αν το έχετε παρατηρήσει αλλά αυτή την εποχή στους άδειους δρόμους της πόλης δύσκολα θα δείτε να κυκλοφορούν «φτιαγμένα» αυτοκίνητα. Ή για να είμαστε σωστότεροι, όσοι ξέρουν δεν τα κυκλοφορούν... Οταν λέμε «φτιαγμένα» εννοούμε πάσης φύσεως μετατροπές, από απλή χαρτογράφηση... μέχρι πίεση 2.5bar με τη μεγάλη τουρμπίνα.
Εκτός αυτών και οι «μαμίσιοι τουρμπάτοι» σφυρίζουν αδιάφορα και κινούνται διακριτικά νιώθοντας ότι δεν τους παίρνει. Με τον καύσωνα τα 300 άλογα έχουν γίνει 200 και αυτά τρέχουν μετά τη δύση του ήλιου. Η απόδοση των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων εξαρτάται άμεσα από τη θερμοχωρητικότητα του περιβάλλοντος. Οσο ανεβαίνει η θερμοκρασία τόσο μειώνεται η θερμοχωρητικότητα και πέφτει η απόδοση.
Οταν ένας κατασκευαστής κινητήρων ανακοινώνει την απόδοση ενός υπετροφοδοτούμενου κινητήρα αναφέρει συνθήκες λειτουργίας 0 βαθμών Κελσίου και μηδενικό υψόμετρο. Οσο ανεβαίνει η θερμοκρασία ή το υψόμετρο τόσο πέφτει η απόδοση.Με 45 βαθμούς υπό σκιά, ένας υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας έχει χάσει από χέρι το 20% με 30% της απόδοσής του και αν ο χρήστης επιμείνει να πιέζει πιθανότατα θα σπάσει η φτερωτή. Γι’ αυτές τις περιπτώσεις οι κατασκευαστές έχουν ειδικά ηλεκτρονικά προγράμματα διαχείρισης και μόλις το σύστημα ξεπεράσει μια κρίσιμη θερμοκρασία μπαίνει το πρόγραμμα «safe mode» και το υπερτροφοδοτούμενο... τέρας γίνεται σχεδόν ατμοσφαιρικό. Ετσι αν ξεκινήσετε βιαστικοί μεσημέρι με το Impreza σας για Καλαμάτα, μη σας κάνει εντύπωση αν μετά τη Νεμέα πηγαίνει σαν 1600σάρι.
Ακόμη χειρότερα, πολλοί μετατροπείς παρακάμπτουν αυτή τη δικλίδα ασφαλείας για να «τουμπινιάσουν» το αυτοκίνητο, δίνοντας 400 και βάλε άλογα. Σε αυτές τις περιπτώσεις βλέπεις τα λάδια της τουρμπίνας στο οδόστρωμα και το φάσκελο στο καντράν. Με μια κουβέντα για τους... τουρμπάτους: Παιδιά, υπομονή, πού θα πάει, θα χιονίσει!ΚΑΥΣΩΝΑΣ
Η άνοδος της θερμοκρασίας δημιουργεί δύο προβλήματα. Πρώτον, ο αέρας όταν ζεσταίνεται, αραιώνει. Ετσι αν στο επίπεδο της θάλασσας με 0 βαθμούς έχουμε πίεση 1bar με 45 βαθμούς πίεση πέφτει στο 0.9bar. Το μεγάλο πρόβλημα όμως είναι αλλού. Για την επίτευξη ακόμη μεγαλύτερης απόδοσης ο αέρας ψύχεται στον εναλλάκτη θερμότητας.Για να πάρεις τη θερμότητα από αέρα 45۫C χρειάζεσαι περισσότερη ενέργεια. Μετά πρέπει να διοχετεύσεις τα ποσά θερμότητας που «τράβηξες» από τον αέρα στο περιβάλλον. Αν η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι 45۫C, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη και χρειάζεται περισσότερη ενέργεια. Αν μάλιστα δίπλα σου λειτουργεί και το κλιματιστικό που κάνει ακριβώς το ίδιο, διοχετεύει ζεστό αέρα στον περιβάλλοντα χώρο η κατάσταση ύστερα από μία ώρα λειτουργίας γίνεται εκρηκτική. Πιθανότατα πολύ σύντομα ο κινητήρας θα μπει σε «safe mode». Αν όχι, θα δεις την τουρμπίνα να πυρακτώνεται και να παραδίδει πνεύμα.
ΥΨΟΜΕΤΡΟ
Οσο αυξάνεται τόσο αραιώνει ο αέρας. Αν υποθέσουμε ότι στο επίπεδο της θάλασσας έχουμε ατμοσφαιρική πίεση 1 bar στα 2km η πίεση έχει πέσει στο 0.8bar.
Η βασική ιδέα της υπερτροφοδότησης είναι να μπει όσο το δυνατόν περισσότερος αέρας στον θάλαμο καύσης. Οσο περισσότερο αέρα βάλουμε τόσο περισσότερο καύσιμο μπορούμε να αναφλέξουμε οπότε αντίστοιχα αυξάνει η απόδοση. Για να μπει στον κύλινδρο περισσότερος αέρας υπάρχει μόνο ένας τρόπος: να τον συμπιέσουμε. Για να συμπιέσουμε τον αέρα χρειάζεται συμπιεστής. Σε αυτόν εισέρχεται ο ατμοσφαιρικός αέρας, περιστρέφεται, επιταχύνεται και με αυξημένη πίεση κατευθύνεται προς τις βαλβίδες εισαγωγής.
Συνήθως οι μηχανικοί ρυθμίζουν τον συμπιεστή ώστε να εισέρχεται 50% παραπάνω αέρας στον θάλαμο καύσης. Αυτό πρακτικά σημαίνει απόδοση βελτιωμένη κατά 30% έως 40% σε σχέση με τον αντίστοιχο ατμοσφαιρικό κινητήρα. Αυτή είναι η βασική ιδέα του turbo.
Αν έχεις πίεση ατμοσφαιρική 1bar, στην κάνει 1.5bar, αν όμως έχεις 0.8bar, στην κάνει 1.2bar. Διαφορά της τάξεως του 20%!
TURBO: Καλοκαίρι… παλιόκαιρος