-
Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά.
Θα ήθελα κάποιος να μου δώσει μια απάντηση σε ένα θέμα στο οποίο έχουμε ακούσει πολλές και διαφορετικές απόψεις. Ας υποθέσουμε ότι τα χαρακτηριστικά του κινητήρα ενός αυτοκινήτου είναι τα παρακάτω.
Μέγιστη ισχύς: 59kw (80hp) στις 5700σαλ
Μέγιστη ροπή: 123Nm στις 3500σαλΑυτό τί σημαίνει; Ότι το αυτοκίνητο πρέπει να δουλεύει στις 5700 στροφές ή στις 3500; Πού δίνει την μέγιστη ιπποδύναμη και ποιες στροφές πρέπει κάποιος να αλλάζει ταχύτητα στο κιβώτιο;
Ευχαριστώ προκαταβολικά.
Q -
Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά.
Θα ήθελα κάποιος να μου δώσει μια απάντηση σε ένα θέμα στο οποίο έχουμε ακούσει πολλές και διαφορετικές απόψεις. Ας υποθέσουμε ότι τα χαρακτηριστικά του κινητήρα ενός αυτοκινήτου είναι τα παρακάτω.
Μέγιστη ισχύς: 59kw (80hp) στις 5700σαλ
Μέγιστη ροπή: 123Nm στις 3500σαλΑυτό τί σημαίνει; Ότι το αυτοκίνητο πρέπει να δουλεύει στις 5700 στροφές ή στις 3500; Πού δίνει την μέγιστη ιπποδύναμη και ποιες στροφές πρέπει κάποιος να αλλάζει ταχύτητα στο κιβώτιο;
Ευχαριστώ προκαταβολικά.
Q -
Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά.
Θα ήθελα κάποιος να μου δώσει μια απάντηση σε ένα θέμα στο οποίο έχουμε ακούσει πολλές και διαφορετικές απόψεις. Ας υποθέσουμε ότι τα χαρακτηριστικά του κινητήρα ενός αυτοκινήτου είναι τα παρακάτω.
Μέγιστη ισχύς: 59kw (80hp) στις 5700σαλ
Μέγιστη ροπή: 123Nm στις 3500σαλΑυτό τί σημαίνει; Ότι το αυτοκίνητο πρέπει να δουλεύει στις 5700 στροφές ή στις 3500; Πού δίνει την μέγιστη ιπποδύναμη και ποιες στροφές πρέπει κάποιος να αλλάζει ταχύτητα στο κιβώτιο;
Ευχαριστώ προκαταβολικά.
Q -
Σημαινει οτι το ιδανικο ειναι να λειτουργεις το αυτοκινητο μεσα σ'αυτο το φασμα στροφων.Απο τη μεγιστη ροπη ως τη κορυφωση της ιπποδυναμης και λιγο μετα, για μεγιστη αποδοση.Γενικα παντως το καλο ειναι να εχεις ροπη απο χαμηλα και να μη χρειαζεται να ανεβαζεις στροφες για να εχεις καλη αποδοση.
-
Αυτός είναι ο νέος κινητήρας 1.4 του Focus II. Άρα ξεκινάμε από τις 3500 και τον δουλεύουμε μέχρι και τις 5700 ε; Δε'ν'κακό...
Thanx a lot!!!
-
Πηγαινε και λιγο πιο πανω,γυρω στις 6000.Λογικα μετα απο αυτες τις στροφες θα εχει πτωση της ιπποδυναμης οποτε δεν υπαρχει λογος να το 'τραβας' ψηλα.Στις 6000 λοιπον αλλαζε,λογικα στην επομενη ταχυτητα οι στροφες θα ειναι πανω απ'αυτες που βγαινει η μεγιστη ροπη.
-
Ο χρήστης Qu3ndil έγραψε:
Αυτό τί σημαίνει; Ότι το αυτοκίνητο πρέπει να δουλεύει στις 5700 στροφές ή στις 3500; Πού δίνει την μέγιστη ιπποδύναμη και ποιες στροφές πρέπει κάποιος να αλλάζει ταχύτητα στο κιβώτιο;Για νορμαλ οδήγηγηση δεν σημαίνει τίποτα (καλό είναι να μη λειτουργείς τον κινητήρα πάνω από τις 3500 συνεχώς για το καλό του-μακροζωία- αλλά κυρίως για το καλό της τσέπης σου.)
Απλά σε προσπέραση ή όποτε θέλεις το 100% του κινητήρα, τον λειτουργείς σε αυτό το ευρος, από τις στροφές μέγιστης ροπής έως λίγο πιο πάνω από τις στροφές μέγιστης ισχύος (το πόσο πιο πάνω εξαρτάται από το αυτοκίνητο, στα περισσότερα καινούργια πάντως ταυτίζεται με τον κόφτη )
Στην αρχή μιας προσπέρασης καλό είναι να είσαι στις 3500 ή λίγο πιο ψηλά αλλά όχι πολύ ψηλά ώστε να αναγκαστείς να αλλάξεις ταχύτητα κατά τη διάρκεια της προσπέρασης. -
Ο χρήστης nickolas έγραψε:
Αυτό τί σημαίνει; Ότι το αυτοκίνητο πρέπει να δουλεύει στις 5700 στροφές ή στις 3500; Πού δίνει την μέγιστη ιπποδύναμη και ποιες στροφές πρέπει κάποιος να αλλάζει ταχύτητα στο κιβώτιο;
Για νορμαλ οδήγηγηση δεν σημαίνει τίποτα (καλό είναι να μη λειτουργείς τον κινητήρα πάνω από τις 3500 συνεχώς για το καλό του-μακροζωία- αλλά κυρίως για το καλό της τσέπης σου.)
Απλά σε προσπέραση ή όποτε θέλεις το 100% του κινητήρα, τον λειτουργείς σε αυτό το ευρος, από τις στροφές μέγιστης ροπής έως λίγο πιο πάνω από τις στροφές μέγιστης ισχύος (το πόσο πιο πάνω εξαρτάται από το αυτοκίνητο, στα περισσότερα καινούργια πάντως ταυτίζεται με τον κόφτη )
Στην αρχή μιας προσπέρασης καλό είναι να είσαι στις 3500 ή λίγο πιο ψηλά αλλά όχι πολύ ψηλά ώστε να αναγκαστείς να αλλάξεις ταχύτητα κατά τη διάρκεια της προσπέρασης.Φιλε μου εγραψα πως κατι τετοιο χρειαζεται να το κανει οπου θελει μεγιστη αποδοση οπως μια προσπεραση που αναφερεις και οχι για καθημερινη χρηση.Οσο για το οτι στα καινουργια αυτοκινητα η ιπποδυναμη 'κρατιεται' στο μεγιστο μεχρι τον κοφτη μαλλον δεν ισχυει ειδικα για μικρους κινητηρες.
-
Θέλω πολύ να δω έναν με Focus II να το πηγαίνει συνέχεια με 6000 στροφές...
-
Το προηφούμενο post μου ήταν απάντηση σε αυτό
Ο χρήστης Qu3ndil έγραψε:
Αυτός είναι ο νέος κινητήρας 1.4 του Focus II. Άρα ξεκινάμε από τις 3500 και τον δουλεύουμε μέχρι και τις 5700 ε; Δε'ν'κακό...Thanx a lot!!!
όπου ο Qu3ndil αφήνει να εννοηθεί ότι σε αυτές τις στροφές θα λειτουργει γενικά τον κινητήρα του (ίσως και να κατάλαβα λάθος βέβαια)
Όσον αφορά τις αλλαγές στον κόφτη...
Μετά τις στροφές μέγιστης ισχύος η ισχύς όσο ανεβαίνουν οι στροφές βεβαίως πέφτει. Ιδανική αλλαγή είναι όταν πριν και μετά την αλλαγή ο κινητήρας αποδίδει την ίδια ισχύ. Δηλαδή κρατάμε τον κινητήρα πάνω από τις στροφές μέγιστης ισχύος και ας πέφτει η ροπή μέχρι το σημείο εκείνο όπου ανεβάζοντας σχέση ο κινητήρας αποδίδει την ίδια ισχύ-αν το κάναμε νωρίτερα με την αλλαγή ο κινητήρας θα έδινε μικρότερη ισχύ και προφανώς θα χάναμε, αντίστοιχα θα χάναμε και αν καθυστερούσαμε περισσότερο την αλλαγή.
Σε πολλά σύγχρονα 16βάλβιδα το ιδανικό αυτό σημείο για αλλαγή είναι πέρα από τον κόφτη Συνεπώς κάνουμε αλλαγές στον κόφτη -
Παίδες υπάρχει σχετικό θέμα :
http://www.4troxoi.gr/forum/viewtopic.p ... 97&start=0
-
Κανεις δεν απαντησε στο ερωτημα μεγιστη ροπη η μεγιστη ισχυς
εγω απαντω μεγιστη ισχυς και γενικα ισχυς νομιζω πως αυτο ειναι το μονο που μετραει Αν τα οχηματα απεδιδαν καλυτερα στις στροφες μεγιστης ροπης δεν θα υπηρχε λογος να τα αφηνανε να ξεπερνανε αυτες τις στροφες Αν υπαρχει καποιος που το γνωριζει καλα αυτο το θεμα ας απαντησει -
Ο χρήστης abc123d έγραψε:
Κανεις δεν απαντησε στο ερωτημα μεγιστη ροπη η μεγιστη ισχυς
εγω απαντω μεγιστη ισχυς και γενικα ισχυς νομιζω πως αυτο ειναι το μονο που μετραει Αν τα οχηματα απεδιδαν καλυτερα στις στροφες μεγιστης ροπης δεν θα υπηρχε λογος να τα αφηνανε να ξεπερνανε αυτες τις στροφες Αν υπαρχει καποιος που το γνωριζει καλα αυτο το θεμα ας απαντησειΜέγιστη ροπή σημαίνει μέγιστη επιτάχυνση, έτσι λέει η φυσική. Η ροπή στους τροχούς!
Από κει και πέρα παίζει ρόλο το γρανάζωμα του κιβωτίου.
Όσο για τον λόγο που αφήνουν να ξεπερνάνε τις στροφές μέγιστης ροπής;
Γιατί ο εκάστοτε κινητήρας έχει περιορισμένο εύρος στροφών (και με σταθερή σχέση στο κιβώτιο δίνει περιορισμένη μέγιστη ταχύτητα) και γιατί αλλάζοντας σχέση σε μια παραπάνω ρίχνεις τις στροφές του κινητήρα και ταυτόχρονα μειώνεις (λόγω υποπολλαπλασιασμού) ακόμα περισσότερο την ροπή στους τροχούς. Οπότε σε αφήνουν να ξεπεράσεις τις στροφές μέγιστης ροπής, όπου μεν έχεις μικρότερη (συγκριτικά) ροπή αλλά ακόμα μεγάλο λόγο πολλαπλασιασμού λόγω κιβωτίου, και όταν αλλάξεις σχέση βρίσκεσαι πάλι στις στροφές μέγιστης ροπής (και έχεις πάλι μέγιστη επιτάχυνση για τη συγκεκριμένη σχέση). -
Δεν καταλαβα... Ποιο απλα υπαρχει περιπτωση; Μηπως ειμαι χαζος;
-
Το οτι ενας κινητηρας σε καποιες στροφες κορυφωνει την ροπη του δεν σημαινει οτι πριν και μετα απο αυτες τις στροφες ειναι ψοφιος.Oλοι οι συνχρονοι κινητηρες με τα διαφορα συστηματα VVTI VFD και λοιπα εχουν απο πολυ χαμηλες στροφες γυρω στο 80% της ροπης διαθεσιμο.
-
Ο χρήστης alpan έγραψε:
Δεν καταλαβα... Ποιο απλα υπαρχει περιπτωση; Μηπως ειμαι χαζος;
Μάλλον δεν φταίς. Και γω που τα διαβάζω πάλι, μπερδεύομαι λιγάκι....
Πάντως ο βασικός κανόνας είναι: Όσο μεγαλύτερη ροπή έχεις στους τροχούς, τόσο μεγαλύτερη επιτάχυνση έχεις! Αυτό δεν αλλάζει!
Η ροπή όμως στους τροχούς εξαρτάται από μερικούς παράγοντες! Τις στροφές του κινητήρα και τη σχέση στο κιβώτιο .Το κιβώτιο υπο-πολλαπλασιάζει τις στροφές του κινητήρα, πολλαπλασιάζοντας αντίστοιχα την αποδιδόμενη ροπή.
Αυτό σημαίνει ότι αν ένας κινητήρας αποδίδει 100 Νm στις 2000 στροφές, 120 Νm στις 3500 στροφές και 100 Νm στις 5000 στροφές, έχοντας πρώτη σχέση στο κιβώτιο, θα έχεις (ας υποθέσουμε σχέση πρώτης 12:1) 1200 Nm στους τροχούς στις 2000 στροφές, 1440 Nm στους τροχούς στις 3500 στροφές και 1200 Νm στους τροχούς στις 5000. Αν αλλάξεις σε δεύτερη (ας υποθέσουμε σχέση 8:1) θα έχεις 800 Nm στους τροχούς στις 2000 στροφές, 960 Νm στις 3500 στροφές και 800 Nm στις 5000 στροφές.
Επομένως συμφέρει να επιταχύνεις με πρώτη μέχρι τις 5000 στροφές (όπου έχεις 1200 Nm στους τροχούς) και να αλλάξεις σε δεύτερη, οπότε θα πέσεις στις (περίπου) 3500 στροφές και θα έχεις 960 Nm, παρά να αλλάξεις στις 3500 (με 1440 Nm διαθέσιμα στους τροχούς) και να βρεθείς στις 2000 στροφές με 800 Nm στους τροχούς .Ελπίζω να έγινα πιο κατανοητός
-
Αστο! Αστο να παει αστο! Ειχα μια ιδεα περι τινος συμβαινει και τωρα... Εχασα την μπαλα! Αλλα αστο! @#$^&(^%@$#
-
Ο χρήστης alpan έγραψε:
:roll:Αστο! Αστο να παει αστο! Ειχα μια ιδεα περι τινος συμβαινει και τωρα... Εχασα την μπαλα! Αλλα αστο! @#$^&(^%@$#
Μην απογοητεύεσαι! Όλοι κάπως έτσι λέγαμε όταν προσπαθούσαμε να καταλάβουμε!
Ρίξε μια ματιά στο http://www.howstuffworks.com για αρχή, κάνε ένα search στο forum μας για 'ροπή' (από μεθαύριο ) και .... εδώ είμαστε!Επίσης ένα καλό link είναι http://www.seatcupra.net/guide_powertorque.htm
-
Σε αλλο φόρουμ με αφορμή συζήτηση για τα diesel είχα κάνει ενα εκτενές ποστ για τα μεγέθη της ροπής και της ισχύος αλλα και του -κακώς- ελάχιστα χρησιμοποιημένου μεγέθους, της ώσης.
Το τελευταίο είναι η ροπή στον τροχό που προανέφερε κάποιος πιο πάνω πολλαπλασιασμένη με την ακτίνα του τροχού και δίνει αυτό που ο οδηγός αντιλαμβάνεται σαν δύναμη του αυτοκινήτου (σε δεδομένη ταχύτητα κίνησης με δεδομένη σχέση).
Αν δεν βαριέστε διαβάστε το εδώ
(πιστευω όλο το συγκεκριμένο τόπικ είναι ενδιαφέρον γιατι φαίνονται πολλές παρανοήσεις αλλα είναι πολύ κουραστικό απο άσχετα ποστ και δύσκολα διαβάζεται)
Τα πολύ καλά άρθρα του howstuffworks που αναφέρεται ο gvala είναι αυτά:
http://auto.howstuffworks.com/horsepower.htm
http://auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm -
H απάντηση είναι μία, μέγιστη ισχύς
Το ιδανικό θα ήταν με το τέρμα γκάζι ο κινητήρας να δούλευε σταθερά στις στροφές μέγιστης ισχύος. Έτσι θα είχαμε τη μέγιστη δυνατή επιτάχυνση παντού και πάντα.
Το ερώτημα είναι, γίνεται αυτό? Απαιτείται ειδικό κιβώτιο που θα αλλάζει συνεχώς το λόγο μετάδοσης (δηλαδή το πόσες στροφές του κινητήρα αντιστοιχούν σε μια στροφή του τροχού) ώστε καθώς επιταχύνουμε και αυξάνει η ταχύτητά μας, οι στροφές του κινητήρα να είναι σταθερές.
Το μόνο κιβώτιο που γνωρίζω ότι το κάνει αυτό είναι το CVT. Mόνο μου έχει πολλά μειονεκτήματα, όπως ότι για να λειτουργήσει τρώει πολύ δύναμη από τον κινητήρα, δεν έχει αντοχές να τοποθετηθεί σε μεγάλης ισχύος αυτοκίνητα κλπ.Γενικά αυτό που στην καθομιλουμένη λέμε 'δύναμη' είναι η ισχύς του κινητήρα. Κι ασχέτως ροπών, πιο δυνατός είναι ο πιο ισχυρός κινητήρας και ας έχει το 1/10 της ροπής του άλλου...
Τέλος, άλλο η ροπή του κινητήρα και άλλο η ροπή στους τροχούς.
Η ροπή του κινητήρα, σχηματικά είναι η δύναμη με την οποία το πιστόνι κινείται προς τα πάνω από την έκρηξη, και όσο πιο δυνατή η έκρηξη τόσο πιο μεγάλη η ροπή. Συνεπώς η ροπή αυξάνει σημαντικά μόνο με Α)αύξηση κυβικών και Β)υπερτροφοδότηση (απότε βάζεις αέρα και βενζίνη υπό πίεση και άρα βάζεις περισσότερο 'εκρηκτικό μείγμα' στον ίδιο όγκο κινητήρα). Έτσι μια μηχανή 1000 κυβικά και 180 άλογα έχει περίπου την ίδια ροπή με ένα αμάξι 1000 κυβικά και 60 ίππους!!!
Η 'δύναμη' όμως του κινητήρα μας δεν εξαρτάται μόνο από την δύναμη της έκρηξης στον κύλινδρο (ροπή κινητήρα) αλλά και από το πόσες τέτοιες εκρήξεις γίνονται στη μονάδα του χρόνου, δηλαδή από τις στροφές του κινητήρα. Έτσι έχουμε τελικά ότι ισχύς=ροπή(κινητήρα)xστροφές.
Η 1000άρα μηχανή στροφάρει περίπου 3 φορές περισσότερο από το αυτοκίνητο (στο χρόνο που η μηχανή του αυτοκινήτου κάνει 1 'πιστονιά' η μοτοσυκλέτα κάνει 3) συνεπώς έχει τριπλάσια ισχύ και βεβαίως είναι 3 φορές πιο δυνατή!
Τώρα η κίνηση του πιστονιού μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων τελικά περιστρέφει τον τροχό. Όσο μεγαλύτερη η δύναμη του πιστονιού (ροπή κινητήρα) τόσο μεγαλύτερη η δύναμη που περιστρέφει τον τροχό (ροπή στους τροχούς) και τελικά τόσο μεγαλύτερη η επιτάχυνση του αυτοκινήτου.
Με το κιβώτιο όμως μπορούμε να αλλάξουμε το πόσες 'πιστονιές' αντιστοιχούν σε μια στροφή του τροχόυ μας. Έστω ότι με 3η και 30 χλμ. αντιστοιχεί μια 'πιστονιά' σε κάθε στροφή του τροχού μας. Κατεβάζοντας σε 1η θα αντιστοιχούν περισσότερες πιστονιές σε κάθε στροφή του τροχού, άρα η δύναμη στους τροχούς που είναι αυτή που μας επιταχύνει (ροπή στους τροχούς) θα είναι μεγαλύτερη. Όπως θα είναι βέβαια και η ισχύς (αφού ανέβηκαν οι στροφές του κινητήρα και θεωρούμε ότι ο κινητήρας αποδίδει ίδια ροπή σε όλες τις στροφές)Τέλος αν θέλουμε να βιώσουμε τη μέγιστη επιτάχυνση, βάζουμε 1η φτάνουμε στις στροφές μέγιστης ροπής και δίνουμε τέρμα γκάζι (έχουμε 1η άρα έχουμε όσες περισσότερες 'πιστονίες' μπορούμε σε κάθε στροφή του τροχού και πάμε στις στροφές μέγιστης ροπής όπου οι πιστονιές είναι οι πιο δυνατές). Εκτός και αν έχουμε κιβώτιο CVT
Τελικά δύναμη κινητήρα= ισχύς κινητήρα= ροπή στους τροχούς
Όλα αυτά πολύ πολύ μπακάλικα αλλά ελπίζω κατανοητά.
Μέγιστη Ισχύς ή Μέγιστη Ροπή;