-
Εννοώ 'σύστημα ελέγχου πρόσφυσης' (συναντάται ως EDL, ASR, TCS, κουκουέ μπουλκουμέ κτλ.) εναντίον μπλοκέ διαφορικού. Με αφορμή την συζήτηση σε αυτό το θέμα θα ήθελα όσους έχουν οδηγήσει αυτοκίνητα και με τα δύο συστήματα (εγώ μόνο το πρώτο ) να μας πουν ομοιότητες/διαφορές.
Ευχαριστώ.
-
Εννοώ 'σύστημα ελέγχου πρόσφυσης' (συναντάται ως EDL, ASR, TCS, κουκουέ μπουλκουμέ κτλ.) εναντίον μπλοκέ διαφορικού. Με αφορμή την συζήτηση σε αυτό το θέμα θα ήθελα όσους έχουν οδηγήσει αυτοκίνητα και με τα δύο συστήματα (εγώ μόνο το πρώτο ) να μας πουν ομοιότητες/διαφορές.
Ευχαριστώ.
-
Εννοώ 'σύστημα ελέγχου πρόσφυσης' (συναντάται ως EDL, ASR, TCS, κουκουέ μπουλκουμέ κτλ.) εναντίον μπλοκέ διαφορικού. Με αφορμή την συζήτηση σε αυτό το θέμα θα ήθελα όσους έχουν οδηγήσει αυτοκίνητα και με τα δύο συστήματα (εγώ μόνο το πρώτο ) να μας πουν ομοιότητες/διαφορές.
Ευχαριστώ.
-
Το EDL είναι -ηλεκτρονικό- υποκατάστατο του LSD (όχι δεν είναι μεθαδόνη )
Κάτι σαν το σύστημα τετρακίνησης του X-Trail με τον επιπλέον εξοπλισμό.
πχ στο GTI βγήκα να προσπεράσω σε... λασπωμένο δρόμο. Ενώ στο ρεύμα μου πήγαινα στις ροδιές των άλλων αυτοκινήτων στην άσφαλτο, όταν πήγα να προσπεράσω νταλίκα, οι αριστεροί τροχοί πατούσαν στην καθαρή άσφαλτο του αντίθετου ρεύματος και οι δεξιοί σε... λάσπη.
Λόγω του EDL δεν έγινε απολύτως τίποτα, τέρμα γκάζι, η ροπή στον αριστερό τροχό και... συνέχισα ευθεία, χωρίς να σπινάρει ο δεξιός τροχός. Σε αντίθετη περίπτωση ξέρετε τι θα γινόταν
-
Ο χρήστης lkar έγραψε:
Λόγω του EDL δεν έγινε απολύτως τίποτα, τέρμα γκάζι, η ροπή στον αριστερό τροχό και... συνέχισα ευθεία, χωρίς να σπινάρει ο δεξιός τροχός. Σε αντίθετη περίπτωση ξέρετε τι θα γινότανΑν είχες ορίτζιναλ LSD τι θα γινόταν?
-
Ενα site που βρηκα για το EDL http://www.houseofthud.com/differentials.htm#EDL
-
Ο χρήστης lkar έγραψε:
Το EDL είναι -ηλεκτρονικό- υποκατάστατο του LSD (όχι δεν είναι μεθαδόνη )Κάτι σαν το σύστημα τετρακίνησης του X-Trail με τον επιπλέον εξοπλισμό.
πχ στο GTI βγήκα να προσπεράσω σε... λασπωμένο δρόμο. Ενώ στο ρεύμα μου πήγαινα στις ροδιές των άλλων αυτοκινήτων στην άσφαλτο, όταν πήγα να προσπεράσω νταλίκα, οι αριστεροί τροχοί πατούσαν στην καθαρή άσφαλτο του αντίθετου ρεύματος και οι δεξιοί σε... λάσπη.
Λόγω του EDL δεν έγινε απολύτως τίποτα, τέρμα γκάζι, η ροπή στον αριστερό τροχό και... συνέχισα ευθεία, χωρίς να σπινάρει ο δεξιός τροχός. Σε αντίθετη περίπτωση ξέρετε τι θα γινόταν
H ροπη πως μεταφερεται στον αριστερο τροχο;
Απο οτι καταλαβαινω φρεναρει ο δεξιος τροχος για να εχουν ιδια ταχυτητα. -
Ο χρήστης Krusenstern έγραψε:
Λόγω του EDL δεν έγινε απολύτως τίποτα, τέρμα γκάζι, η ροπή στον αριστερό τροχό και... συνέχισα ευθεία, χωρίς να σπινάρει ο δεξιός τροχός. Σε αντίθετη περίπτωση ξέρετε τι θα γινόταν
Αν είχες ορίτζιναλ LSD τι θα γινόταν?
κάτι αντίστοιχο, όπως και στα τετρακίνητα με μπλοκέ.
-
Αμα σε ενα ελευθερο διαφορικο μπορουμε να εφαρμοσουμε το φρενο μονο στον τροχο που σπινιαρει (EDL), τοτε το διαφορικο μεταφερει την ροπη στον αλλον.
Ή
Mεταφερει καποια ροπη και στους δυο , απο το να την μεταφερει ολη στον τροχο που σπινιαρει και καθολου σε αυτον που παταει.
(σωστα? δεν ειναι ο τομεας μου).
-
Ο χρήστης kyan έγραψε:
Εννοώ 'σύστημα ελέγχου πρόσφυσης' (συναντάται ως EDL, ASR, TCS, κουκουέ μπουλκουμέ κτλ.) εναντίον μπλοκέ διαφορικού. Με αφορμή την συζήτηση σε αυτό το θέμα θα ήθελα όσους έχουν οδηγήσει αυτοκίνητα και με τα δύο συστήματα (εγώ μόνο το πρώτο ) να μας πουν ομοιότητες/διαφορές.Ευχαριστώ.
Οπωσδήποτε το μηχανολογικό σύστημα είναι ανώτερο γιατί είναι κάτι το πιο φυσικό και δεν φθείρει και τα φρένα μας. Η άλλη λύση είναι όμως φθηνότερη και για αυτό εφαρμόζεται περισσότερο.
Από εκεί και μετά υπάρχουν τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα διαφορικά τα οποία έχουν εφαρμογή κυρίως στο κεντρικό διαφορικό (EVO 8 π.χ.) όπου τα δεδομένα από διάφορους αισθητήρες για θέση αμαξώματος, εγκάρσια και διαμήκης επιτάχυνση, διαφορές περιστροφής μεταξύ μπροστινού και πίσω άξονα και δεν ξέρω και εγώ τι άλλο, επεξεργάζονται από ένα μικρουπολογιστή και αυτός αποφασίζει τι ποσοστό της ροπής θα πάει στον ένα μπροστινό άξονα και τι στον πίσω.
Το EDL της VW δουλεύει με αντίστοιχο τρόπο με τη διαφορά ότι οι αισθητήρες είναι σαφώς λιγότεροι και ο τρόπος με τον οποίο μοιράζεται η ροπή ανάμεσα στον δεξί και αριστερό τροχό είναι λίγο 'χαζός' αλλά οικονομικός και για αυτό βρίσκει με τη συγκεκριμένη υλοποίηση μεγάλη διάδοση.
Η διαφορά ανάμεσα στα δύο είναι ότι στη μεν πρώτη περίπτωση έχουμε έλεγχο του διαφορικού πριν να παραχθεί η ροπή στη μεν δεύτερη αφού παραχθεί υπάρχουν μηχανισμοί περιορισμού του σπιναρίσματος.
Στη συνέχεια όμως (για το EDL) επειδή το σύστημα θα επέμβει και στο γκάζι για να έχουμε περαιτέρω μείωση του σπιναρίσματος, θα έχουμε επέμβαση και στην παραγωγή της ροπής.
Άρα κατά μία έννοια είναι και αυτό ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό... -
Μάλιστα. Όσα αυτοκίνητα έχουν αντισπίν με δυνατότητα επιλεκτικού φρεναρίσματος σε κάθε κινητήριο τροχό ξεχωριστά λοιπόν έχουν ...ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, έτσι;
A matter of definition λοιπόν. Συνεχίζω πάντως να πιστεύω πως ο όρος είναι εντελώς αδόκιμος, αφού ο 'έλεγχος του διαφορικού' γίνεται έμμεσα με το φρενάρισμα του ολισθαίνοντος τροχού, το οποίο έχει ως παρενέργεια το ελεύθερο διαφορικό να μεταδώσει ροπή στον άλλον τροχό. Έξυπνο αλλά και ταυτόχρονα ...χαζό. Εγώ ακούγοντας τον όρο θα έφερνα στο μυαλό μου ένα μπλοκέ διαφορικό του οποίου το ποσοστό εμπλοκής είναι μεταβλητό και αλλάζει on-the-fly ανάλογα με τις συνθήκες από κάποια ηλεκτρονική διάταξη.
Η ονομασία EDL μου θυμίζει το ...'Turbonator', το οποίο έχει ονομαστεί έτσι για να νομίζεις ότι είναι κάτι σαν ...τούρμπο ενώ στην ουσία (αν έχω καταλάβει καλά) δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα φίλτρο τύπου 'βαρελάκι'.
Πάντως εγώ δεν ζήτησα τεχνική περιγραφή αλλά τις συνεπαγόμενες διαφορές στην επίδραση που έχουν στην οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
-
Ο χρήστης kyan έγραψε:
Μάλιστα. Όσα αυτοκίνητα έχουν αντισπίν με δυνατότητα επιλεκτικού φρεναρίσματος σε κάθε κινητήριο τροχό ξεχωριστά λοιπόν έχουν ...ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό, έτσι;Κατά μία έννοια ναι, όπως λες και εσύ παρακάτω.
A matter of definition λοιπόν. Συνεχίζω πάντως να πιστεύω πως ο όρος είναι εντελώς αδόκιμος, αφού ο 'έλεγχος του διαφορικού' γίνεται έμμεσα με το φρενάρισμα του ολισθαίνοντος τροχού, το οποίο έχει ως παρενέργεια το ελεύθερο διαφορικό να μεταδώσει ροπή στον άλλον τροχό. Έξυπνο αλλά και ταυτόχρονα ...χαζό. Εγώ ακούγοντας τον όρο θα έφερνα στο μυαλό μου ένα μπλοκέ διαφορικό του οποίου το ποσοστό εμπλοκής είναι μεταβλητό και αλλάζει on-the-fly ανάλογα με τις συνθήκες από κάποια ηλεκτρονική διάταξη. :shock:
Το σωστό είναι αυτό.
Η ονομασία EDL μου θυμίζει το ...'Turbonator', το οποίο έχει ονομαστεί έτσι για να νομίζεις ότι είναι κάτι σαν ...τούρμπο ενώ στην ουσία (αν έχω καταλάβει καλά) δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα φίλτρο τύπου 'βαρελάκι'.
Εδώ είσαι λίγο υπερβολικός.
Πάντως εγώ δεν ζήτησα τεχνική περιγραφή αλλά τις συνεπαγόμενες διαφορές στην επίδραση που έχουν στην οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Μα όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι και δε νομίζω να διαφωνεί κανείς σε αυτό είναι καλύτερη η πρόληψη παρά την καταστολή... Άρα ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό (έστω και ένα μηχανολογικά ελεγχόμενο) είναι καλύτερο από κάποιο σύστημα (ορίστε δεν το χαρακτηρίζω ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό ) που φρενάρει το τροχό που σπινάρει (ακόμα και αν επεμβαίνει μετά στο γκάζι) για πολλούς και διάφορους λόγους. Από μόνη της η ανώφελη σπατάλη ενέργειας είναι αρκετή... Eπίσης το κόψιμο στο γκάζι σε καθυστερεί στην έξοδο της στροφής ενώ ακόμα και ένα απλό LSD διαφορικό θα μοίραζε την ροπή καλυτερα ανάμεσα στα δύο ημιαξόνια χωρίς πολλά σπιναρίσματα.
Το κακό είναι ότι κάποιον αμύητο θα τον ξάφνιαζε το ψάρεμα του αυτοκινήτου με ένα τέτοιο διαφορικο, όπως και το απότομο τράβηγμα στο εσωτερικό της στροφής.
Επιπλεόν το κόστος των ASR, EDL κ.λ.π. είναι χαμηλότερο σε σχέση ακόμα και με ένα LSD διαφορικό και όλα αυτά τα ηλεκτρονικά ακούγονται στα αυτιά του κόσμου πολύ ωραία... -
Ο χρήστης meco έγραψε:
Το κακό είναι ότι κάποιον αμύητο θα τον ξάφνιαζε το ψάρεμα του αυτοκινήτου με ένα τέτοιο διαφορικο, όπως και το απότομο τράβηγμα στο εσωτερικό της στροφής.Μπορείς να επεκταθείς λίγο; Τι εννοείς;
Επιπλέον, αν γνωρίζεις, το σύστημα quattro των Audi πως λειτουργεί; Είναι στην πράξη 'κατώτερο' από το AWD των Subaru; -
το συστημα quattro περιμενει να σπινιαρουν οι μπροστα ωστε να μεταφερει ροπη στους πισω μεσω ενος διαφορικου torsen. Το μειονεκτημα ειναι οτι για να στριψεις (πολυ) γρηγορα πρεπει να γλυστρισει η μουρη και εσυ αντι να τα χασεις και πατησεις φρενο, να μεινεις στο γκαζι ωστε το αυτοκινητο να κλεισει την πορεια του και να βγαλει την στροφη με πολλα χαω. (σωστα?)
-
Ο χρήστης kacey έγραψε:
το συστημα quattro περιμενει να σπινιαρουν οι μπροστα ωστε να μεταφερει ροπη στους πισω μεσω ενος διαφορικου torsen. Το μειονεκτημα ειναι οτι για να στριψεις (πολυ) γρηγορα πρεπει να γλυστρισει η μουρη και εσυ αντι να τα χασεις και πατησεις φρενο, να μεινεις στο γκαζι ωστε το αυτοκινητο να κλεισει την πορεια του και να βγαλει την στροφη με πολλα χαω. (σωστα?)Οχι Αυτό που λες είναι το Haldex.
Quattro (Audi) = AWD (Subaru) ουσιαστικά. Και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει περιορισμένης ολίσθησης κεντρικό διαφορικό, στην περίπτωση του Quattro είναι Torsen και στην περίπτωση του AWD είναι (αν θυμάμαι καλά) τύπου Viscous Coupling.
Η ουσία είναι πως η ροπή κατανέμεται κατ΄ αρχήν σε όλους τους τροχούς και μάλιστα 50/50 μπροστά/πίσω και το σύστημα αυτόματα, μέσω του κεντρικού διαφορικού, στέλνει ροπή στον άξονα ο οποίος έχει περισσότερη πρόσφυση.
Το κακό είναι ότι κάποιον αμύητο θα τον ξάφνιαζε το ψάρεμα του αυτοκινήτου με ένα τέτοιο διαφορικο, όπως και το απότομο τράβηγμα στο εσωτερικό της στροφής.
Μπορείς να επεκταθείς λίγο; Τι εννοείς;
Φαντάζομαι ο meco αναφέρεται στη συνήθη συμπεριφορά ενός περιορισμένης ολίσθησης διαφορικού μπροστά: εκεί που νομίζεις πως θα αρχίσει να υποστρέφει και αν βέβαια μείνεις στο γκάζι, αρχίζει να σε τραβάει προς το εσωτερικό της στροφής (δίνοντας περισσότερη ροπή στον τροχό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση, δηλ. τον εξωτερικό, ενώ ο εσωτερικός έχει την τάση να σπινάρει, δηλ. έχει λιγότερη πρόσφυση).
-
Απάντηση στο φίλο Σπύρο με το Ibiza. Για το λεόν σταματάει στα 40, το καταλαβαίνεις και το γράφει και σε όλες τις σχετικές οδηγίες. Για το Ibiza, δεν ξέρω τι γίνεται.
Όσο είσαι σε αυτές τις χαμηλές ταχύτητες, η αντίδραση του 'EDL' (kyan, περνάει; ) είναι σαν αυτή που περιγράφει ο nass. -
Ο χρήστης nass έγραψε:
Το κακό είναι ότι κάποιον αμύητο θα τον ξάφνιαζε το ψάρεμα του αυτοκινήτου με ένα τέτοιο διαφορικο, όπως και το απότομο τράβηγμα στο εσωτερικό της στροφής.
Μπορείς να επεκταθείς λίγο; Τι εννοείς;Φαντάζομαι ο meco αναφέρεται στη συνήθη συμπεριφορά ενός περιορισμένης ολίσθησης διαφορικού μπροστά: εκεί που νομίζεις πως θα αρχίσει να υποστρέφει και αν βέβαια μείνεις στο γκάζι, αρχίζει να σε τραβάει προς το εσωτερικό της στροφής (δίνοντας περισσότερη ροπή στον τροχό με τη μεγαλύτερη πρόσφυση, δηλ. τον εξωτερικό, ενώ ο εσωτερικός έχει την τάση να σπινάρει, δηλ. έχει λιγότερη πρόσφυση).
Aυτό εννοούσα. Πάντως μετά το σημερινό test drive στην ΑlfaGT που έκανα παρατήρησα ότι κάτι τέτοιο όχι πολύ έντονο όμως, συμβαίνει και στα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης.
-
Ερωτηση τοτε:
ποια Audi εχουν quattro και ποια Haldex ?
-
Ο χρήστης kacey έγραψε:
Ερωτηση τοτε:ποια Audi εχουν quattro και ποια Haldex ?
Τα Audi με μηχανικά μέρη από Golf έχουν Haldex. Αυτά είναι το Α3 και το ΤΤ (ξεχωρίζουν επίσης από την ασυνίθιστη για Audi εγκάρσια τοποθέτηση του κινητήρα).
Τα υπόλοιπα έχουν quattro...
Βέβαια, η Audi ονομάζει όλα τα τετρακίνητά της quattro...
-
Ο χρήστης nass έγραψε:
το συστημα quattro περιμενει να σπινιαρουν οι μπροστα ωστε να μεταφερει ροπη στους πισω μεσω ενος διαφορικου torsen. Το μειονεκτημα ειναι οτι για να στριψεις (πολυ) γρηγορα πρεπει να γλυστρισει η μουρη και εσυ αντι να τα χασεις και πατησεις φρενο, να μεινεις στο γκαζι ωστε το αυτοκινητο να κλεισει την πορεια του και να βγαλει την στροφη με πολλα χαω. (σωστα?)
Οχι Αυτό που λες είναι το Haldex.
To Haldex δεν έχει κεντρικό διαφορικό, γι'αυτό θεωρείται από αρκετούς 'ευνουχισμένο' σύστημα τετρακίνησης. Αντί για κεντρικό διαφορικό, υπάρχει ένα σύστημα ηλεκτρονικά ελεγχόμενου συμπλέκτη που μπορεί να στείλει μέρος της ροπής στον πίσω άξονα όταν αρχίζει να ολισθαίνει ο εμπρόσθιος.
EDL vs LSD