-
ΓΕΙΑ ΣΑΣ!
ΕΙΜΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΣΤΟ ΣΙΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ:
1)ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΚΑΣΤΡΑ ΣΕ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟΥΡΜΠΟ?
2)ΤΟ WASTEGATE ΤΙ ΕΙΝΑΙ? -
ΓΕΙΑ ΣΑΣ!
ΕΙΜΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΣΤΟ ΣΙΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ:
1)ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΚΑΣΤΡΑ ΣΕ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟΥΡΜΠΟ?
2)ΤΟ WASTEGATE ΤΙ ΕΙΝΑΙ? -
ΓΕΙΑ ΣΑΣ!
ΕΙΜΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΣΤΟ ΣΙΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΚΑΠΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ:
1)ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΚΑΣΤΡΑ ΣΕ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟΥΡΜΠΟ?
2)ΤΟ WASTEGATE ΤΙ ΕΙΝΑΙ? -
Nαι πρέπει να έχει οπωσδήποτε τούρμπο, είναι η βαλβίδα ανακούφησης της πτερωτής του τούρμπο.
The Wastegate
Most automotive turbochargers have a wastegate, which allows the use of a smaller turbocharger to reduce lag while preventing it from spinning too quickly at high engine speeds. **The wastegate is a valve that allows the exhaust to bypass the turbine blades. **The wastegate senses the boost pressure. If the pressure gets too high, it could be an indicator that the turbine is spinning too quickly, so the wastegate bypasses some of the exhaust around the turbine blades, allowing the blades to slow down.Και από τα όσα αγγλικά ξέρω το wastegate είναι μία βαλβίδα που αναγνωρίζει πόσο πίεση παρέχει το τούρμπο. Όταν η πίεση είναι πολύ υψηλή, που σημαίνει ότι η πτερωτή της τουρμπίνας γυρνάει πολύ γρήγορα, τότε το wastegate περνάει μερικά απο τα καυσαέρια κατευθείαν στην έξοδο και όχι μέσα από την τουρμπίνα ώστε να πέσουν οι στροφές τις πτερωτής!
-
Η σκάστρα (= ABV Air Bypass Valve) ΔΕΝ είναι η wastegate. Είναι μια βαλβίδα στην εισαγωγή αέρα του τούρμπο που φροντίζει, όταν είναι κλειστή η πεταλούδα του γκαζιού (δηλ. όταν αφήνεις το γκάζι) να μην συνεχίζεται η παροχή συμπιεσμένου αέρα στο κινητήρα (δηλ. παρακάμπτει το συμπιεστή). Σκοπός της είναι να προστατεύει τα πτερύγια και τον άξονα του συμπιεστή από καταστροφή λόγω υπερβολικής 'συσσωρευμένης' πίεσης στην εισαγωγή.
Η wastegate είναι αυτό που λέει ο msamaro, είναι στην εξαγωγή καυσαερίων και δεν παρακάμπτει το συμπιεστή όπως η σκάστρα αλλά το στρόβιλο (τουρμπίνα) σε περίπτωση που η πίεση της εισαγωγής αέρα (με ανοικτή την πεταλούδα) ανέβει πάνω από το καθορισμένο όριο. Αυτή η πίεση είναι που λένε 'το τάδε Turbo πηγαίνει 0.7 bar'.
-
Η σκάστρα είναι στην εισαγωγή του κινητήρα, στο σύστημα εισαγωγής αλλά μετά από την τουρμπίνα και μετά το intercooler αν υπάρχει και όσο πιο κοντά γίνεται στις πεταλούδες. Προστατεύει και την τουρμπίνα (τμήμα συμπίεσης φρέσκου αέρα) αλλά και τις πεταλούδες και βέβαια όλα τα ενδιάμεσα σωληνάκια από πίεση που μπορεί να είναι αρκετές φορές πάνω από την πίεση συμπίεσης (η αναφερόμενη που αφορά στο σύστημα εισαγωγής, πόσο συμπιέζεται ο φρέσκος αέρας προς καύση). Η πίεση αυτή δημιουργείται μόλις αφήσεις το γκάζι και κλείσουν οι πεταλούδες ενώ η τουρμπίνα συνεχίζει να γυρίζει και να συμπιέζει αέρα σε ένα κλειστό πλέον χώρο. Η σκάστρα δεν παρακάμπτει όπως άλλες βαλβίδες αλλά αδειάζει το σύστημα (υπάρχουν όμως και διατάξεις που ανακυκλώνουν τον αέρα που είναι και αθόρυβες και δεν σκάνε οπότε δεν θα τις έλεγα σκάστρα).
Δεν είναι όλες ίδιες ούτε σε σχεδίαση ούτε σε ποιότητα, δεν κάνουν όλες για όλα και υπάρχουν μεγέθη και ρυθμίσεις. Οι σκάστρες δεν αυξάνουν την πίεση αλλά προστατεύουν τον κινητήρα και δεν αυξάνουν την ισχύ αν και μπορεί να έχεις κέρδος επειδή δεν φρενάρουν τα αέρια την τουρμπίνα μπορεί όμως αν δεν κάνεις καλή εφαρμογή να έχεις απώλεια αν πχ αδειάζει πιο πολύ από όσο πρέπει και πρέπει να περιμένεις να ξανασυμπιεστεί το κύκλωμα εισαγωγής μόλις πρόσθεσες turbo lag στο κατά τα άλλα καλό turbo κινητήρα σου! -
Το ασχετο σχολιο (αφου ολα τα υπολοιπα τα ειπατε
Σε turbo-diesel δεν μπαινει σκαστρα (αυτο για οταν θα επιτραπουν στην Αθηνα...ΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ) -
Σε αυτοκίνητα με μικρή πίεση υπερπλήρωσης δεν χρειάζεται 'σκάστρα'.
-
Ο χρήστης kacey έγραψε:
Το ασχετο σχολιο (αφου ολα τα υπολοιπα τα ειπατε
Σε turbo-diesel δεν μπαινει σκαστρα (αυτο για οταν θα επιτραπουν στην Αθηνα...ΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑ)Ασχετό αλλά καλό γιατί εγώ δεν το γνώριζα! Πάντως μία φορά είχα μπει σε ταξί octavia turbo και επειδή ήταν νύχτα και είχε ησυχία καμιά φορά άκουγες έναν ήχο πολύ μικρό στις αλλαγές από το turbo και εγώ είχα υποθέσει πως ήταν η σκάστρα
-
Ο χρήστης kacey έγραψε:
Το ασχετο σχολιο (αφου ολα τα υπολοιπα τα ειπατε
Σε turbo-diesel δεν μπαινει σκαστραΓιατι; (Sorry αλλα απο diesel ειμαι ασχετος!)
-
Ο χρήστης StAz έγραψε:
Σε αυτοκίνητα με μικρή πίεση υπερπλήρωσης δεν χρειάζεται 'σκάστρα'.Και με μεγαλη πιεση σε ορισμενα (υπο προυποθεσεις)το ιδιο συμβαινει, ουτε τα wrc εχουν απο οτι ξερω, αλλα αυτους δεν τους ενδιαφερει αν θα παρουν την τουρμπινα στα χερια μετα απο καποια χιλιομετρα.
-
Ο χρήστης panoss έγραψε:
Σε αυτοκίνητα με μικρή πίεση υπερπλήρωσης δεν χρειάζεται 'σκάστρα'.
Και με μεγαλη πιεση σε ορισμενα (υπο προυποθεσεις)το ιδιο συμβαινει, ουτε τα wrc εχουν απο οτι ξερω, αλλα αυτους δεν τους ενδιαφερει αν θα παρουν την τουρμπινα στα χερια μετα απο καποια χιλιομετρα.
Ούτε τα wrc έχουν?? Και τότε αυτό χαρακτηριστικό σφήριγμα που κάνουν τα subaru χρόνια τώρα όταν αφήνουν το γκάζι από που προέρχεται??
-
Ένα πολύ καλό link (αν εξαιρέσει κανείς τα κουραστικά μαθηματικά )για τη λειτουργία του συμπιεστή και τον έλεγχο surge (που επιτυγχάνεται με χρήση blow off valve ή με επανακυκλοφορία του ρευστού στην αναρρόφηση του συμπιεστή):
http://www.miconsystems.com/papers/centrif.htm
Γιάννης
-
ΔΗΛΑΔΗ Η ΣΚΑΣΤΡΑ ΠΕΤΑΕΙ ΤΟΝ ΑΧΡΗΣΤΟ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ WASTEGATE ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΟΤΑΝ ΑΝΕΒΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΟΡΙΟ?
ΠΟΙΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΑ ΝΤΙΖΕΛ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΝΕΙ ΣΚΑΣΤΡΑ?
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΝΕΙ! -
ΕΙΝΑΙ ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ Η ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑ ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΜΠΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΚΑΝΕΙ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΔΥΟ ΔΟΥΛΕΙΕΣ?
ΔΗΛΑΔΗ ΣΑΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ Η ΟΧΙ? -
Ο χρήστης sakis01 έγραψε:
ΔΗΛΑΔΗ Η ΣΚΑΣΤΡΑ ΠΕΤΑΕΙ ΤΟΝ ΑΧΡΗΣΤΟ ΑΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟ WASTEGATE ΡΥΘΜΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΟΤΑΝ ΑΝΕΒΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΟΡΙΟ?ΠΟΙΟΣ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΤΑ ΝΤΙΖΕΛ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΝΕΙ ΣΚΑΣΤΡΑ?
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΝΕΙ!Τα diesel δεν πέρνουν σκαστρα για το λόγο ότι δεν έχουν πετάλουδα που να κλίνει απότομα με το άφιμα του γκαζίου.
-
Aν δεν κάνω λάθος ο χαρακτηριστικος ήχος των WRC όταν αφήνουν το γκάζι είναι από το αντί-lag system..Αν και για να πω την αληθεια πρωτη φορα ακουω οτι δεν εχουν BOV..
-
Ο χρήστης Demetriades έγραψε:
Τα diesel δεν πέρνουν σκαστρα για το λόγο ότι δεν έχουν πετάλουδα που να κλίνει απότομα με το άφιμα του γκαζίου.Kαι τι έχουν;;;;
Λοιπόν βρήκα σε περιοδικό διάγραμμα που δείχνει την λειτουργία ενός πετρελαικινητήρα με σύστημα άμεσου ψεκασμού και σύστημα επανακλοφορίας καυσαερίων EGR (exhaust gas recirculation) και ο κινητήρας περιλαμβάνει και σκάστρα!!! Σας μπέρδεψα;;; -
Ο χρήστης msamaro έγραψε:
Τα diesel δεν πέρνουν σκαστρα για το λόγο ότι δεν έχουν πετάλουδα που να κλίνει απότομα με το άφιμα του γκαζίου.
Kαι τι έχουν;;;;
Λοιπόν βρήκα σε περιοδικό διάγραμμα που δείχνει την λειτουργία ενός πετρελαικινητήρα με σύστημα άμεσου ψεκασμού και σύστημα επανακλοφορίας καυσαερίων EGR (exhaust gas recirculation) και ο κινητήρας περιλαμβάνει και σκάστρα!!! Σας μπέρδεψα;;;ΝΑΙ!!!!
Υ.Γ.: Μαλλον πρεπει να μαθω περισσοτερα για τους diesel για να επανελθω εδω!
-
Ο χρήστης msamaro έγραψε:
Σε αυτοκίνητα με μικρή πίεση υπερπλήρωσης δεν χρειάζεται 'σκάστρα'.
Και με μεγαλη πιεση σε ορισμενα (υπο προυποθεσεις)το ιδιο συμβαινει, ουτε τα wrc εχουν απο οτι ξερω, αλλα αυτους δεν τους ενδιαφερει αν θα παρουν την τουρμπινα στα χερια μετα απο καποια χιλιομετρα.
Ούτε τα wrc έχουν?? Και τότε αυτό χαρακτηριστικό σφήριγμα που κάνουν τα subaru χρόνια τώρα όταν αφήνουν το γκάζι από που προέρχεται??
Δεν έχουν όλα τα WRC αλλά τα Subaru έχουν. Ο ήχος που ακούγεται είναι η σκάστρα τους. Το anti-lag που ανέφερε κάποιος είναι ένας ήχος πολύ δυνατό 'μπάνγκ-μπάνγκ' που ακούγεται (πολλές φορές συνοδεύεται και από φλόγες στην εξάτμιση ) και λειτουργεί με τελείως διαφορετικό τρόπο (αλλαγή του avance) αλλά μια 'σκληρή' (= δύσκολο να ανοίξει) σκάστρα βοηθάει διότι κρατάει την πίεση στην εισαγωγή αέρα του κινητήρα υψηλή.
Οπως ανέφερε σωστά κάποιος, η σκάστρα ΔΕΝ δίνει ίππους, ενώ η wastegate δίνει (αλλά η σκάστρα ακούγεται και άρα σύμφωνα με τις γνωστές εξισώσεις, 'δυνατή σκάστρα' = '+20 άλογα' ) Επίσης ο βασικός παράγοντας που οδηγεί στην ενεργοποίηση της wastegate είναι η ΠΙΕΣΗ αέρα ενώ της σκάστρας η ΥΠΟΠΙΕΣΗ.
Είναι διαφορετικά εξαρτήματα. Τη wastegate θα τη βρείτε πάντοτε 'πάνω' στο Turbo ενώ η σκάστρα μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε στο χώρο του κινητήρα. Συνοδεύονται από ένα κυκεώνα σωληνακίων (sic ) και τουλάχιστον μία ηλεκτροβαλβίδα (solenoid) για τον έλεγχό τους.
Ουσιαστικά και οι δύο έχουν μέσα τους μια μεμβράνη που συνδέετει με έναν άξονα που ανοίγει το αντίστοιχο 'κλαπέτο' ή βαλβίδα και ένα ελατήριο, το οποίο εμποδίζει το 'άνοιγμα' της βαλβίδας μέχρι η πίεση/υποπίεση που εφαρμόζεται στη μεμβράνη να ξεπεράσει το όριο του ελατηρίου.
ΣΚΑΣΤΡΑ