-
'Νευροεπιστήμονες προτείνουν νέο σχεδιασμό για τα ταμπλό αεροσκαφών και αυτοκινήτων
Κέμπριτζ, Βρετανία
Οι σημερινοί πίνακες οργάνων στα κόκπιτ των αεροσκαφών και στα αυτοκίνητα δεν είναι σχεδιασμένα με τη βέλτιστη διάταξη ώστε να ενημερώνουν γρήγορα και αποτελεσματικά τους χειριστές, διαπιστώνουν Βρετανοί νευροεπιστήμονες. Παραδόξως, προτείνουν ταμπλό με περισσότερες ενδείξεις. Η διάταξη αυτή, αναφέρουν την Τετάρτη οι ερευνητές, θα αξιοποιούσε ένα νευρικό κύκλωμα στον εγκέφαλο που ενημερώνει ταχύτερα για μεταβολές στο οπτικό πεδίο του χειριστή.Όπως εξηγεί το EurekAlert.org, οι σημερινοί πίνακες περιλαμβάνουν σχετικά λίγα στοιχεία με πολλαπλές χρήσεις, καθώς βασίζονται στην υπόθεση ότι ο χρόνος αντίδρασης βελτιώνεται όταν πολλές διαφορετικές ενδείξεις συγκεντρώνονται στο ίδιο όργανο. Για παράδειγμα, το ίδιο αντικείμενο στο ταμπλό μπορεί να αναβοσβήνει με διαφορετικά χρώματα ώστε να προσφέρει διαφορετικές πληροφορίες. Όμως τα πειράματα της ομάδας του Γκρεγκ Ντέιβις στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ στη Βρετανία έδειξαν ότι σε πολλές περιπτώσεις θα έπρεπε να εφαρμόζεται η αντίθετη λογική: το ταμπλό πρέπει να αποκτήσει περισσότερα οπτικά στοιχεία με εξειδικευμένες λειτουργίες.Με δημοσίευσή του στο Philosophical Transactions A, ο Ντέιβις επισημαίνει ότι ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται μεταβολές στο οπτικό του πεδίο μέσω δύο νευρικών κυκλωμάτων. Τα σημερινά ταμπλό ενεργοποιούν κυρίως το «μικροκυτταρικό-κοιλιακό» μονοπάτι, το οποίο ανιχνεύει μεταβολές σε κάθε μεμονωμένο οπτικό στοιχείο.Αντί για το κύκλωμα αυτό, προτείνει ο Ντέιβις, οι πίνακες θα έπρεπε να απευθύνονται στο «μαγνοκυτταρικό-ραχιαίο μονοπάτι», το οποίο ενημερώνει για μεταβολές οπτικών στοιχείων σε σχέση με άλλα στοιχεία.Η ομάδα του νευροεπιστήμονα δοκίμασε πειραματικά ταμπλό σχεδιασμένα ειδικά για να διεγείρουν το ραχιαίο νευρικό κύκλωμα. Διαπιστώθηκε ότι οι εθελοντές αντιδρούσαν 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου πιο αργά όταν μια ένδειξη εμφανιζόταν μέσα σε έναν κύκλο που περιελάμβανε και άλλες ενδείξεις, από ό,τι αν εμφανιζόταν μέσα σε έναν ξεχωριστό κύκλο.Ο Ντέβις πιστεύει ότι για να βελτιστοποιηθούν οι πίνακες ελέγχου θα πρέπει να απευθύνονται και στα δύο νευρικά κυκλώματα, αλλά κυρίως στο ραχιαίο.
«Επανεξετάζοντας τον πειραματικό σχεδιασμό ώστε να ενεργοποιούμε εξίσου τα δύο μονοπάτια, διαπιστώσαμε ότι οι πίνακες ενδείξεων πολλαπλών αντικειμένων συχνά οδηγούν σε καλύτερες επιδόσεις» αναφέρει.' -
'Νευροεπιστήμονες προτείνουν νέο σχεδιασμό για τα ταμπλό αεροσκαφών και αυτοκινήτων
Κέμπριτζ, Βρετανία
Οι σημερινοί πίνακες οργάνων στα κόκπιτ των αεροσκαφών και στα αυτοκίνητα δεν είναι σχεδιασμένα με τη βέλτιστη διάταξη ώστε να ενημερώνουν γρήγορα και αποτελεσματικά τους χειριστές, διαπιστώνουν Βρετανοί νευροεπιστήμονες. Παραδόξως, προτείνουν ταμπλό με περισσότερες ενδείξεις. Η διάταξη αυτή, αναφέρουν την Τετάρτη οι ερευνητές, θα αξιοποιούσε ένα νευρικό κύκλωμα στον εγκέφαλο που ενημερώνει ταχύτερα για μεταβολές στο οπτικό πεδίο του χειριστή.Όπως εξηγεί το EurekAlert.org, οι σημερινοί πίνακες περιλαμβάνουν σχετικά λίγα στοιχεία με πολλαπλές χρήσεις, καθώς βασίζονται στην υπόθεση ότι ο χρόνος αντίδρασης βελτιώνεται όταν πολλές διαφορετικές ενδείξεις συγκεντρώνονται στο ίδιο όργανο. Για παράδειγμα, το ίδιο αντικείμενο στο ταμπλό μπορεί να αναβοσβήνει με διαφορετικά χρώματα ώστε να προσφέρει διαφορετικές πληροφορίες. Όμως τα πειράματα της ομάδας του Γκρεγκ Ντέιβις στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ στη Βρετανία έδειξαν ότι σε πολλές περιπτώσεις θα έπρεπε να εφαρμόζεται η αντίθετη λογική: το ταμπλό πρέπει να αποκτήσει περισσότερα οπτικά στοιχεία με εξειδικευμένες λειτουργίες.Με δημοσίευσή του στο Philosophical Transactions A, ο Ντέιβις επισημαίνει ότι ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται μεταβολές στο οπτικό του πεδίο μέσω δύο νευρικών κυκλωμάτων. Τα σημερινά ταμπλό ενεργοποιούν κυρίως το «μικροκυτταρικό-κοιλιακό» μονοπάτι, το οποίο ανιχνεύει μεταβολές σε κάθε μεμονωμένο οπτικό στοιχείο.Αντί για το κύκλωμα αυτό, προτείνει ο Ντέιβις, οι πίνακες θα έπρεπε να απευθύνονται στο «μαγνοκυτταρικό-ραχιαίο μονοπάτι», το οποίο ενημερώνει για μεταβολές οπτικών στοιχείων σε σχέση με άλλα στοιχεία.Η ομάδα του νευροεπιστήμονα δοκίμασε πειραματικά ταμπλό σχεδιασμένα ειδικά για να διεγείρουν το ραχιαίο νευρικό κύκλωμα. Διαπιστώθηκε ότι οι εθελοντές αντιδρούσαν 100 χιλιοστά του δευτερολέπτου πιο αργά όταν μια ένδειξη εμφανιζόταν μέσα σε έναν κύκλο που περιελάμβανε και άλλες ενδείξεις, από ό,τι αν εμφανιζόταν μέσα σε έναν ξεχωριστό κύκλο.Ο Ντέβις πιστεύει ότι για να βελτιστοποιηθούν οι πίνακες ελέγχου θα πρέπει να απευθύνονται και στα δύο νευρικά κυκλώματα, αλλά κυρίως στο ραχιαίο.
«Επανεξετάζοντας τον πειραματικό σχεδιασμό ώστε να ενεργοποιούμε εξίσου τα δύο μονοπάτια, διαπιστώσαμε ότι οι πίνακες ενδείξεων πολλαπλών αντικειμένων συχνά οδηγούν σε καλύτερες επιδόσεις» αναφέρει.'
Νευροεπιστήμονες προτείνουν νέο σχεδιασμό για τα ταμπλό ....