-
Και τα δυο να σαι καλα...Αυριο θα τον δοκιμασω σε ανοιχτο χωρο. Στο σπιτι μεσα που εκανα κανα δυο κλικ, δειχνει καλυτερος σε μερικα στοιχεια απο τον 18-55 και 55-200 αλλα περιμενω αυριο να μου δειξει την πραγματικη του αξια...
-
-
Πως μπορεί κανείς να τραβήξει ένα επιτυχημένο πορταίτο; Ξέρω η απάντηση είναι σχετική και έχει να κάνει με τις συνθήκες φωτισμού, απόσταση κτλ. Αν ο διαθέσιμος φακός είναι 18-55mm, έχετε κανένα tip?
Απ’ ότι έχω καταλάβει ο φακός θα πρέπει να είναι στο μεγαλύτερο δυνατό zoom. Το θόλωμα στο background επιτυγχάνεται με αρκετά ανοιχτό διάφραγμα, σωστά; Μια προτεινόμενη μέση τιμή ας πούμε; f/2.8; Ταχύτητα; 1/125;
Διαβάζω σιγά σιγά dpgr.gr αλλά χάνομαι... Είναι σα να μπαίνει κάποιος πρωτάρης στο 4TF και να ρωτάει τι αυτοκίνητο να αγοράσει...
-
Εχεις φακό 18-55 με f/2.8 ? (και γω τέτοιον έχω απλά συνήθως οι 18-55 είναι κιτ δηλ. f/4+)
Επιγραμματικά, στα παραπάνω που έγραψες (λίγο-πολύ σωστά, όσο πιο ανοιχτό διάγραμμα τόσο μικρότερο βάθος πεδίου άρα πιο φλου τα υπόλοιπα πλην του (σωστά νεταρισμένου ) θέματος δεν είναι ανάγκη να πας και σε 2.8...), προσθέτω ότι βασικό είναι καλός φωτισμός. Ενα φως πίσω από το θέμα βοηθάει στην 'ατμόσφαιρα'.
-
Μπαρντόν, λάθος. Aperture range:
18 mm focal length f/3,5-22
55 mm focal length f/5,6-36 -
Οπότε έχεις ένα θεματάκι γιατί αν πας στα 50-55 mm τότε έχεις διάφραγμα 5.6 που σου δίνει κάπως μεγαλύτερο βάθος πεδίου απ΄όσο θα ήθελες.
Ξεκίνα να πειραματίζεσαι προτείνω. Πιο σημαντικό στο ωραίο πορτραίτο νομίζω είναι το ίδιο το μοντέλο, έκφραση, χαμόγελο κτλ. και το καδράρισμα (μην ντραπείς να πλησιάζεις πολύ και να γεμίσεις το κάδρο 90% με το μοντέλο -αλλά σε αυτήν την περίπτωση θέλει καλό φωτισμό και να ξέρεις ότι θα 'γράψει' και τυχόν ατέλεις πχ. πανάδες κοκ.) -
θέλει πολύ πείραμα γενικά...
Σίγουρα όλα ξεκινούν από το ίδιο το μοντέλο, αλλά μιλάμε για την τεχνική σκοπιά του ζητήματος. Merci και θα επανέλθω...
-
Αρκετά καλοί φακοί για πορτραίτα είναι οι φωτεινοί 50ηδες. Νομίζω πως πιο wide φακοί αρχίζουν και παραμορφώνουν το πρόσωπο. Επίσης, συνήθως επιλέγονται φακοί σχετικά soft και όχι με μεγάλη οξύτητα, ώστε να φαίνεται πιο 'απαλή' η επιδερμίδα και να καλύπτονται τα όποια σημαδάκια κλπ.
Και φυσικά πολύ καλός φωτισμός, φυσικός ή μη. -
Σε full frame 50-80 mm άρα σε crop 30-50 mm.
Για το φωτισμό δε θέλει άμεσο φωτισμό πάνω στο πρόσωπο αλλά διάχυτο+από πίσω ώστε να είναι πιο απαλός. Το μεγαλύτερο διάφραγμα βοηθάει επίσης στην 'απαλότητα' του πράγματος. -
Ο χρήστης panark έγραψε:
:hmmm: θέλει πολύ πείραμα γενικά...Σίγουρα όλα ξεκινούν από το ίδιο το μοντέλο, αλλά μιλάμε για την τεχνική σκοπιά του ζητήματος. Merci και θα επανέλθω...
Σωστά αυτά για το διάφραγμα αλλά δοκίμασε επίσης και το one spot metering από τις ρυθμίσεις.
Εννοείται 'μετράς' πάνω στο πρόσωπο και έτσι έχεις και θολό το πίσω(bokeh). Πάντως ο 18-55 μια χαρά bokeh κάνει(έχουμε τον ίδιο φακό) απλά όχι τόσο οξύ σε σχέση με άλλους.
π.χ
Bokeh 1 by JasonLouk, on Flickr -
Αν το πρόσωπο γεμίζει το κάδρο πχ. 90% δεν έχει σημασία το spot metering, είτε κέντρου βάρους είτε μέσου όρου τα ίδια θα βγάλει. Βέβαια δε χάνει τίποτα να δοκιμάσει (ίσως την υπομονή του το μοντέλο )
-
Ή τραβάμε σε RAW και πειράζουμε εκ των υστέρων την έκθεση κατά βούληση.
-
Ο χρήστης carfanatic έγραψε:
Σωστά αυτά για το διάφραγμα αλλά δοκίμασε επίσης και το one spot metering από τις ρυθμίσεις.
Εννοείται 'μετράς' πάνω στο πρόσωπο και έτσι έχεις και θολό το πίσω(bokeh). Πάντως ο 18-55 μια χαρά bokeh κάνει(έχουμε τον ίδιο φακό) απλά όχι τόσο οξύ σε σχέση με άλλους.
π.χ
Bokeh 1 by JasonLouk, on FlickrΤο spot είναι για πολύ ειδικές περιπτώσεις (πχ πολύ έντονες τονικές μεταβολές μέσα στο κάδρο) όπου χρειάζεται να πάρεις πολλές μετρήσεις και να βγάλεις έναν μέσο όρο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα συστήματα μέτρησης των μηχανών πλέον έχουν εξελιχθεί τόσο πολύ, που απλά τα πιάνουν όλα και δεν χρειάζεται να κάνεις spot metering.
Όσο για το bokeh του κιτ φακού σας, ναι, μια χαρά είναι αν τον χρησιμοποιείς στο macro range! Σε πορτραίτο όμως δεν μπορείς να πλησιάσεις τόσο πολύ επ ουδενί! Τι πορτραίτο θα βγάλεις, μύτη και μάτια;; Όχι βέβαια!
Για ΣΟΒΑΡΟ πορτραίτο θέλεις φακό ΚΑΛΟ, που να μπορεί ΚΑΙ να βγάλει λεπτομέρεια στο πρόσωπο / μαλλιά / σώμα, ΚΑΙ να ρίχνει εκτός εστίασης ΟΛΑ τα υπόλοιπα με ΩΡΑΙΟ τρόπο! Όπως καταλαβαίνεις, όλα αυτά μαζί σημαίνουν bucks...
Εγώ έχω αυτόν, τον οποίο πήρα μεταχειρισμένο σε ξεφτίλα τιμή!
-
- Έκφραση. Η ματιά, η διάθεση και η αυθεντικότητα της στιγμής παίζουν σημαντικό ρόλο. Μην περιμένεις κάποιος που γνωρίζει πως τον σημαδεύει η κάμερα στη μούρη να μην αντιδράσει ανάλογα... πιθανόν εκείνος/η να χρειαστεί πιο επιδέξιους χειρισμούς απο την κάμερα...
- Φωτισμός. Φυσικός ή τεχνητός, σκληρός ή μαλακός δεν έχει σημασία... ανάλογα το αποτέλεσμα που θέλεις όμως πρέπει να τον κυνηγήσεις ή να τον φτιάξεις... σχεδόν ποτέ δεν είναι απο την αρχή όπως τον θέλουμε...
- Καδράρισμα. Εκεί αρχίζει και ξεχωρίζει το ερασιτεχνικό και 'τυχαίο' πορτραίτο απο την ψαγμένη δουλειά...
- Εστίαση. Σε ρηχό βάθος πεδίου εστιάζεις πάντα μάτι (στο κοντινότερο αν έχουμε 3/4)... όχι κούτελο, μύτη, αυτιά κλπ... άλλαξε το focus point, κανε κάνε recompose, αλλά κράτα τα μάτια πάντα νετ ακόμη και αν αυτά είναι στην άκρη του κάδρου σου...
- Συνεχόμενες λήψεις. Μην λυπηθείς την κάρτα ή τον χρόνο για ξεσκαρτάρισμα μετά... βάρα 2-3-4 σε continuous mode... απαραίτητο για να πιάσεις διαφορετικές εκφράσεις και lifesaver για τα κλειστά μάτια...
Στα των φακών, ότι είπαν τα παιδιά παραπάνω...
-
Ο χρήστης nass έγραψε:
Αν το πρόσωπο γεμίζει το κάδρο πχ. 90% δεν έχει σημασία το spot metering, είτε κέντρου βάρους είτε μέσου όρου τα ίδια θα βγάλει. Βέβαια δε χάνει τίποτα να δοκιμάσει (ίσως την υπομονή του το μοντέλο )Σπάνια περίπτωση το 90% σε πορτραίτο... όχι βεβαια πως δεν γίνεται (και 100% γίνεται) αλλά δεν είναι η τυπική περίπτωση πορτραίτου...
Ή τραβάμε σε RAW και πειράζουμε εκ των υστέρων την έκθεση κατά βούληση.
Αν τραβήξεις μεγάλη κόντρα, ακόμη και τα καλύτερα RAW δεν έχουν ακόμα το δυναμικό εύρος για να σου δώσουν το γλυκό αποτέλεσμα της αντίστοιχης spot... (παρόλα αυτά κάνουν εντυπωσιακή ανάκτηση)
-
@eeg74
Καταλαβαίνω τι λες. Αλλα τις προάλλες που έκανα κάτι πορτραίτα* δούλεψα με το spot και το αποτέλεσμα με κάλυψε.*με φωτισμό μόνο από τα δεξιά του ατόμου. Δυστυχώς δεν μπορώ να τις ανεβάσω.
-
Ο χρήστης morpheus έγραψε:
Ή τραβάμε σε RAW και πειράζουμε εκ των υστέρων την έκθεση κατά βούληση.
Αν τραβήξεις μεγάλη κόντρα, ακόμη και τα καλύτερα RAW δεν έχουν ακόμα το δυναμικό εύρος για να σου δώσουν το γλυκό αποτέλεσμα της αντίστοιχης spot... (παρόλα αυτά κάνουν εντυπωσιακή ανάκτηση)
Έχεις δίκιο, αλλά εννοούσα περιπτώσεις με ελεγχόμενο φωτισμό και μια καλή αρχική εκτίμηση στην έκθεση, όπου μπορείς να κάνεις το fine tuning αργότερα στο RAW κι όχι περιπτώσεις που τραβάς πορτρέτα με κόντρα ήλιο και φωτομέτρηση στον ουρανό.
-
Ο χρήστης ast έγραψε:
κι όχι περιπτώσεις που τραβάς πορτρέτα με κόντρα ήλιο και φωτομέτρηση στον ουρανό.το πρόβλημα στις κόντρες είναι πως θα σε πετάξει έξω στις περισσότερες των περιπτώσεων αν έχεις οτιδήποτε άλλο πέραν της spot... δεν χρειάζεται να φωτομετρήσεις ουρανό για να την πατήσεις...
Γι'αυτό σε αυτές τις περιπτώσεις επιλέγουμε ή spot / manual για το πρόσωπο (και στα τσακίδια όλα τα υπόλοιπα), ή κάποιο είδος fill light (ανακλαστήρα, φλάς) για ποιό ισορροπημένο αποτέλεσμα... -
Ο χρήστης carfanatic έγραψε:
Σωστά αυτά για το διάφραγμα αλλά δοκίμασε επίσης και το one spot metering από τις ρυθμίσεις.
Εννοείται 'μετράς' πάνω στο πρόσωπο και έτσι έχεις και θολό το πίσω(bokeh). Πάντως ο 18-55 μια χαρά bokeh κάνει(έχουμε τον ίδιο φακό) απλά όχι τόσο οξύ σε σχέση με άλλους.Σύμφωνα με αυτό, προτείνεται το spot metering:
Για ΣΟΒΑΡΟ πορτραίτο θέλεις φακό ΚΑΛΟ, που να μπορεί ΚΑΙ να βγάλει λεπτομέρεια στο πρόσωπο / μαλλιά / σώμα, ΚΑΙ να ρίχνει εκτός εστίασης ΟΛΑ τα υπόλοιπα με ΩΡΑΙΟ τρόπο! Όπως καταλαβαίνεις, όλα αυτά μαζί σημαίνουν bucks...
Είναι πολύ νωρίς για 'μένα ν' αρχίσω να κοιτάζω για φακούς, πρέπει να κατανοήσω τις βασικές αρχές πρώτα και βλέπουμε...
- Έκφραση. Η ματιά, η διάθεση και η αυθεντικότητα της στιγμής παίζουν σημαντικό ρόλο. Μην περιμένεις κάποιος που γνωρίζει πως τον σημαδεύει η κάμερα στη μούρη να μην αντιδράσει ανάλογα... πιθανόν εκείνος/η να χρειαστεί πιο επιδέξιους χειρισμούς απο την κάμερα...
- Φωτισμός. Φυσικός ή τεχνητός, σκληρός ή μαλακός δεν έχει σημασία... ανάλογα το αποτέλεσμα που θέλεις όμως πρέπει να τον κυνηγήσεις ή να τον φτιάξεις... σχεδόν ποτέ δεν είναι απο την αρχή όπως τον θέλουμε...
- Καδράρισμα. Εκεί αρχίζει και ξεχωρίζει το ερασιτεχνικό και 'τυχαίο' πορτραίτο απο την ψαγμένη δουλειά...
- Εστίαση. Σε ρηχό βάθος πεδίου εστιάζεις πάντα μάτι (στο κοντινότερο αν έχουμε 3/4)... όχι κούτελο, μύτη, αυτιά κλπ... άλλαξε το focus point, κανε κάνε recompose, αλλά κράτα τα μάτια πάντα νετ ακόμη και αν αυτά είναι στην άκρη του κάδρου σου...
- Συνεχόμενες λήψεις. Μην λυπηθείς την κάρτα ή τον χρόνο για ξεσκαρτάρισμα μετά... βάρα 2-3-4 σε continuous mode... απαραίτητο για να πιάσεις διαφορετικές εκφράσεις και lifesaver για τα κλειστά μάτια...
Άψογος, ευχαριστώ πολύ όπως και όλους του υπόλοιπους για τις απαντήσεις τους!
Άλλη ερώτηση: στο spot metering η φωτομέτρηση γίνεται επί της ουσίας όταν το κουμπί είναι μισοπατημένο και πριν ανοίξει το κλείστρο, σωστά;
-
Ο χρήστης panark έγραψε:
Άλλη ερώτηση: στο spot metering η φωτομέτρηση γίνεται επί της ουσίας όταν το κουμπί είναι μισοπατημένο και πριν ανοίξει το κλείστρο, σωστά;Ανάλογα τις ρυθμίσεις σου.
Συνήθως γίνεται by default AF-L (Auto Focus Lock) και AE-L (Auto Exposure Lock) ταυτόχρονα στο μισοπάτημα... αλλά αυτό λογικά αλλάζει απο το μενού σου. Αν δεν έχεις και AF-L τότε κλειδώνεις μόνο εστίαση και η φωτομέτρηση συνεχίζει να αλλάζει (εύκολο να το διαπιστώσεις αν γίνεται) μέχρι να πατήσεις τέρμα και να ανοίξει το κλείστρο.
Φωτογραφία. Ασχολείστε;