-
Σαν λάτρης των ιταλικών και της συγκεκριμένης μάρκας, εκανα ένα αφιέρωμα στο συγκεκριμένο αυτό μοντέλο...σας το παρουσιάζω...και προσκαλώ τους λάτρεις των Pantera, στον χώρο που άνοιξα το συγκεκριμένο topic (υπάρχουν και για τα υπόλοιπα Mangusta, Vallelunga, Longchamps κλπ...)
για μια όμορφη συζήτηση...
το ακόλουθο κείμενο θα συνοδεύεται με πολλές εικόνες και video για πληρέστερη παρουσιάση!
Σας περιμένω στον νέο χώρο του Gruppo Fiat στην Ελλάδα!Κείμενο: Κωνσταντίνος Π.
Ο Alejandro DeTomaso γεννήθηκε στην Αργεντινή από πλούσια οικογένεια ιταλικής καταγωγής η οποία είχε στην κατοχή της ένα μεγάλο κομμάτι γης που το χρησιμοποιούσε ως ράντσο. Το όνειρά όμως του Alejandro δεν ήταν η εκτροφή βοοειδών. Ήθελε να γίνει οδηγός αγώνων. Από το 1950 ζούσε με το όνειρό της γρήγορης οδήγησης.
Έτσι έφυγε για την Ιταλία το 1955 και αργότερα τον ακολούθησε το 1959 η σύζυγός του και ένας αμερικάνος οδηγός αγώνων, Με αυτόν ξεκίνησε την DeTomaso Automobili στη Modena το 1959. Πρώτα έφτιαχναν μονοθέσια αγωνιστικά αυτοκίνητα για Formula 2 χρησιμοποιώντας κινητήρες Maserati και αργότερα μονοθέσια τύπου Formula 1 που κινούνταν με κινητήρες Alfa.
Ο DeTomaso ήθελε, όπως ο Enzo Ferrari να κατασκευάσει αυτοκίνητα δρόμου που θα χρησιμοποιούσε την τεχνολογία και τις ιδέες του, από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Πρώτο μοντέλο ήταν η fastback Vallelunga που έκανε το ντεμπούτο της το 1963 και φορούσε 4κύλιδρο κινητήρα Ford. Αργότερα ήρθε ο μεγαλύτερος V8 Ford για το νέο supercar, Mangusta σχεδιασμένο από τον Giugiaro. Τέλος το 1969, η DeTomaso είχε έτοιμο τον αντικαταστάτη της Mangusta, ήταν η Pantera.
Η Pantera ήταν το πιο γνωστό σπορ αυτοκίνητο της De Tomaso .Ήταν στην παραγωγή από το 1971 έως το 1996.
Η λέξη «Pantera» σημαίνει στα ιταλικά για «πάνθηρας». Το μοντέλο αυτό αντικατέστησε την De Tomaso Mangusta που την είχε αναλάβει σχεδιαστικά ο Giorgetto Giugiaro.
Αντίθετα με το Mangusta, το οποίο είχε χαλύβδινο πλαίσιο, το Pantera ήταν ένας χάλυβας monocoque.Υπεύθυνος γι' αυτό ήταν ο Gian Paolo Dallara, που εκείνο τον καιρό είχε φύγει από την Lamborghini για να αναλάβει τον σχεδιασμό του νέου αυτοκινήτου του De Tomaso. Ήταν η πρώτη φορά που η De Tomaso χρησιμοποιούσε αυτό τον τρόπο κατασκευής. Σχεδιάστηκε από την Carrozzeria Ghia υπό τη διεύθυνση του Tom Tjaarda. (άλλα του δημιουργήματα η Ferrari 365 gt California Spyder και το Fiat 124 Spyder.
Η Pantera φορούσαν τα αμερικάνικα μοτέρ της Ford και αυτός ήταν ο λόγος που έγιναν τα πιο αγαπητά σπορ αυτοκίνητα στην Αμερική. Aκόμα και σήμερα παραμένει το πιο όμορφα σχεδιαστικά αυτοκίνητο της DeTomaso σε συνδυασμό με τον κτηνώδης δύναμης V8 κινητήρα κατ΄ ευθείαν από την Αμερική και την Ford.
Το 5τάχυτο κιβώτιο ZF (μοντέλο 5DS- 25) που είχε, ήταν το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιούσε πριν το Mangusta και το αγωνιστικό Ford GT40. Ένας άλλος ιταλικός κατασκευαστής που μοιραζόταν τότε το ίδιο κιβώτιο, ήταν η Maserati με το Bora, η BMW M1 και πολύ αργότερα η Lancia 037. Η Pantera φορούσε και μπλοκέ διαφορικό. Επίσης φορούσε ελαστικά διαστάσεως 185/70VR/15 εμπρός και 225/70VR/15 πίσω. (τα ελαστικά ηταν Goodyear Arriva). Τα φρένα της ήταν, αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός -πίσω, 332 X 32 και 314 X 28.
Ευτυχώς για την DeTomaso, το 1969, η Ford, με κεφαλή τον ισχυρό άνδρα της εποχής, τον Lee Iacoca της Ford Motor Company, ήθελε μια ιταλική εταιρεία (είχε απορρίψει πριν πρόταση αγοράς ο Enzo Ferrari) και δεδομένου ότι υπήρχε επιχειρηματική σχέση από πριν με τον DeTomaso, συνάφθηκε συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών για ένωση. Η Ford αγόρασε ένα τμήμα της εταιρείας DeTomaso και ξεκίνησαν οι πωλήσεις των Pantera στις ΗΠΑ. Στα τέλη του 1971, άρχισε η Pantera να πωλείται επίσημα και στην αμερικανική αγορά, μέσω του δικτύου της Lincoln και Mercury.
Τα πρώτα 75 αυτοκίνητα ήταν ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Συνολικά 1.007 Pantera έφθασαν στις Ηνωμένες Πολιτείες το πρώτο έτος.
Στα πρώτα μοντέλα που παραδόθηκαν το 1971, δυστυχώς για την εταιρεία, υπήρξαν αρχικά κάποια προβλήματα που οδήγησαν σε ανακλήσεις αυτοκινήτων και τη φήμη ότι σαν μάρκα ήταν αναξιόπιστη. Τα πρώτα μοντέλα του 1971 και 1972, είχαν μικρούς χρωμιωμένους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω. Η Pantera του 1971 μπορούσε να επιταχύνει στα 60 mph σε 6,8 δευτερόλεπτα και να καλύπτει το 1 / 4 μιλίου σε 14,5 δευτερόλεπτα ,με τελική ταχύτητα τα 129mph.
Το 1972, η έκδοση L (πολυτελείας),είχε επιμηκυμένους μπροστινούς προφυλακτήρες σε χρώμα μαύρο για την αμερικανική αγορά.
Διάθετε βελτιωμένη ψύξη, κλιματισμό και άλλες ανέσεις. Το 1972 χρησιμοποιήθηκε και ο χαμηλότερης συμπίεσης κινητήρας (στις 8,6:1 από 11:1) για να ανταποκριθούν στα πρότυπα εκπομπών ρύπων των ΗΠΑ, της Ford, 5.7L 351 Cleveland 4, με διπλά καρμπυρατέρ. Ο 351C, ήταν ισχύος μόνο 248HP.Το μοντέλο L (Luxury) έβγαινε μέχρι το 1973.Pantera GTS
Ένα νέο μοντέλο, το GTS βγήκε το 1974, το οποία είχε περισσότερο πολυτελή χαρακτηριστικά, μαζί με πιο φουσκωμένα φτερά, γρύλιες αερισμού στο εμπρός καπό και αισθητικά, Οι χρωμέ προφυλακτήρες, τώρα ήταν βαμμένοι ματ μαύρο. Τα διπλανά ήταν βαμμένα επίσης σε μαύρο χρώμα καθώς το ίδιο και τα δύο καπό (όλα ίδέες του Tom Tjaarda για ένα πιο δυναμικό αισθητικώς σύνολο). Πρώτα παρουσιάστηκε αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά.Ο κινητήρας φορά διπλά καρμπιρατέρ της Holley (τύπος R4777)
Τα ελαστικά ήταν, τα P7 της Pirelli, πολύ πιο φαρδιά. Εμπρός 225/50VR/15 και πίσω 285/50VR/15 με ζάντες 15'' Χ 8'' εμπρός και 15'' Χ 10'' πίσω.
Δυστυχώς, το 1974 σταματάει η Pantera για τις ΗΠΑ. Στο τέλος του έτους, η Ford και η DeTomaso χωρίζουν και γυρνάει η ιδιοκτησία της πίσω στα χέρια του DeTomaso. Η παραγωγή του μοντέλου για την Αμερική και για αγορές εκτός ΗΠΑ, συνεχίστηκε, αλλά πιο περιορισμένη.
Μία Pantera πολύ περιορισμένης παραγωγής έκδοση δρόμου, (3 φτιάχτηκαν) , η Group 3, που έκανε χρήση της αγωνιστικής εμπειρίας της εταιρίας, εμφανίζεται στην αγορά . Είχε πίσω τζάμι από plexiglass, roll bar και από στήσιμο φορούσε 3πίστονες δαγκάνες της Lockheeed και koni coil over αμορτισερ.Pantera GT5
Το 1980 το νέο Pantera GT5 είχε μεγάλο spoiler εμπρός, πρόσθετα πλαστικά φτερά για τα νέα πολύ φαρδιά λάστιχα Pirelli P7 ,μεγάλη πίσω αεροτομή, παρόμοια με αυτή στην Lamborghini Countach LP400S. Τα ελαστικά ήταν, τα P7 της Pirelli. Εμπρός 235/45ΖR/17 και πίσω 335/50ΖR/17. Φορούσε 6άρι κιβώτιο της Getrag. Τα φρένα ήταν της Brembo.
Pantera GT5-SΗ Pantera GT5 μπορούσε να επιταχύνει στα 60 mph σε 5,4 δευτερόλεπτα και έκανε το 1 / 4 μιλίου σε 13,6 δευτερόλεπτα.
Το GT5 βελτιώθηκε ως GT5-S το 1985, Σε αυτό έγινε ο πρώτος σημαντικός επανασχεδιασμός του μοντέλου. Τα εμπρός και πίσω φτερά έγιναν ακόμα μεγαλύτερα, προστέθηκαν μεγάλες διπλανές εισαγωγές αέρα, και νέο σχεδιασμό μπροστινού μέρους. Το εσωτερικό επίσης άλλαξε με νέα δερμάτινα καθίσματα, προστέθηκε κλιματισμός και ξανασχεδιάστηκε το ταμπλό.
Το αυτοκίνητο έβγαινε κατόπιν παραγγελιας από την Pavesi και σε έκδοση Targa.Pantera Si
Τέλος, το 1989, η DeTomaso κάνει συμφωνια με τον Marcello Gandini, ο οποίος είχε σχεδιαστεί τη Lamborghini Miura και Countach, για να ανανεώσετε τη Pantera για τη δεκαετία του 1990. Αυτό που βγήκε ήταν η τελική μορφή των Pantera, η οποία ονομάστηκε Si.
Ξανασχεδιάστηκε σε πολλά σημεία όλο το αμάξωμα και ενσωματώθηκε μια αεροτομή στο πίσω μέρος. Το αυτοκίνητο φορούσε μεγαλύτερες ζάντες 17 ιντσών και Brembo φρένα. Το αυτοκίνητο ήταν χτισμένο πάνω σε ένα σωληνωτό πλαίσιο για τη μείωση του βάρους και για περισσότερη ακαμψία. Το 1991 τα αυτοκίνητα φορούσαν κινητήρα 5.0L V8 της Ford ιπποδύναμης 305HP που συνδιάζονταν με ένα κιβώτιο της ZF 5τάχυτο.
Τα τελευταία μοντέλα ήταν εξοπλισμένα με 6τάχυτο κιβώτιο.
Η τελευταία Pantera βγήκε το 1993.
Τέσσερις από αυτές μετατράπηκαν κατά την παραγωγή σε Targa με αφαιρούμενο πάνελ οροφής.
Το Pantera ήταν στην παραγωγή για 25 χρόνια και παραμένει ένα από τα πιο όμορφα σχεδιαστικά εξωτικά αυτοκίνητα. Είναι πολύ φθηνότερα στη συντήρηση από οποιοδήποτε άλλο ιταλικά supercar λόγω του απλού V8 κινητήρα.
O Alejandro DeTomaso απεβίωσε στις 21 Μαΐου 2003.Λίγο μετά το θάνατό του η εταιρεία ίδρυσε, βγήκε σε πτώχευση και τελικά έκλεισε το 2006. Το τελευταίο μοντέλο με εν ζωή τον De Tomaso, ήταν η Guara', σχεδιασμένο από τον Pininfarina.
Η Pantera είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της εταιρείας και πραγματικά ήταν ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο.
Τα πρώτα 75 αυτοκίνητα διανεμήθηκαν στην Ευρώπη, ενώ τη χρονιά της κυκλοφορίας του πούλησε 1.007 κομμάτια στις ΗΠΑ μέσω των dealers της Lincoln και της Mercury. Η πλουσιότερη έκδοση, GTS, εμφανίστηκε το 1974, αλλά ένα χρόνο αργότερα η Ford έπαψε να εισάγει το αυτοκίνητο στην αγορά του Νέου Κόσμου. Η παραγωγή του συνεχίστηκε σε περιορισμένους αριθμούς και σταμάτησε οριστικά το 1996. Το Pantera κατασκευάστηκε σε 7.200 μονάδες, από τις οποίες οι 5.500 διατέθηκαν στην Αμερική.Ένας μικρός αριθμός Pantera εισήχθησαν ανεπίσημα στις ΗΠΑ και την δεκαετία του '80.
Ο Elvis Prisley ήταν ένας από τους διασημότερους ιδιοκτήτες Pantera! Την Pantera του '71, την αγόρασε το 1974, 2.400 δολλάρια ως δώρο για την τότε φίλη του, Linda Thompson. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι με τον Elvis στο τιμόνι!Η άγνωστη 7Χ ή Monttella
Λόγω των πολύ καλών κριτικών, οι άνθρωποι της Ford, σίγουροι ότι η Pntera θα πουλούσε καλά και στα επόμενα χρόνια, έψαχναν τον αντικαταστάτη με τα επιτυχημένα στοιχεία φυσικά της Pantera!
Όμως τα νέα αυστηρότερα μέτρα ασφάλειας στους δημόσιους δρόμους και οι αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων, έπληξαν την αυτοκινητοβιομηχανία, και τελικά ανάγκασαν τη Ford να σταματήσει την Pantera για τις ΗΠΑ το 1974. Αρνούμενη να σταματήσει μπροστά στη νέα νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων, αναζήτησε έναν αντικαταστάτη της Pantera.
Έτσι προγραμματίστηκε το 1973, η παραγωγή της Pantera II 197x (ή 7x) που βασίζονταν στο αμάξωμα της Pantera. Με νέο στυλ ,ο Tom Tjaarda, σχεδιαστής στη Ghia είχε κάνει σπουδαία δουλειά πάνω στην εμφάνιση του πρωτοτύπου.
Δυστυχώς όμως η Ford αποφάσισε το 1974 να μην προχωρήσει στην παραγωγή. Το 1975, υπό την επίβλεψη του σχεδιαστικού οίκου Ghia και τον Don DeLaRossa ως προέδρου της εταιρίας, το πρωτότυπο υπέστη μετατροπή, με νέο όνομα πια, ως DeTomaso Monttella.Pantera gt 4
Το περιορισμένης παραγωγής μοντέλο Pantera GT 4 (βασισμένο στις αγωνιστικές προδιαγραφές Group 4) είχε ακόμα φαρδύτερα (πρόσθετα) φτερά και στηρίχθηκε στα αγωνιστικά της αυτοκίνητα Group 4 του 1972 και 1973.
Φορούσε τα νέα ελαστικά της Pirelli τα P7 για πρώτη φορά πού χαμηλου προφίλ, κάτω από 50άρι (!!) και σε εξωφρενικές διαστάσεις για την εποχή εκείνη. Εμπρός 285/40VR/15 και πίσω 345/35VR/15, τα ίδια φόρεσε και η βελτιώμενη Countach LP400s με τα φαρδύτερα φτερά από την παλιά LP400, αλλά 6 χρόνια μετά! Οι ζάντες ήταν 15'' Χ 10'' εμπρός και 15'' Χ 13'' πίσω.
Η ειδικών προδιαγραφών GT 4, φορούσε και αγωνιστικά ελαστικά της goodyear και ακόμα φαρδύτερες ζάντες της Campagnolo, εμπρός 10'' και πίσω 14'' (!!).
Εξωτερικά διακρίνονταν από το μαύρο ματ καπό (πολλές βαμμένες και με διπλανά σε μαύρο χρώμα) και δεν είχε προφυλακτήρες.
Εσωτερικά είχε τζάμια από plexiglass, μικρότερης διαμέτρου τιμόνι, αλουμινένια πεντάλ και roll cage.
η ανάρτηση ήταν πλήρες ρυθμιζόμενη (coil over) της koni.
Ο κινητήρας 351ci, απέδιδε 440 ίππους στις 7000 στρ/λεπτό, φορουσε διπλά καρμπυρατέρ της Holley (850 CFM) και δούλευε με συμπίεση 12:0:1! Άλλα χαρακτηριστηκά, υδραυλικό τιμόνι, μεγαλύτερα φρένα και ψυγείο λαδιού.
Συνολικά βγήκαν 6, GT4. Από τον Δεκέμβριο του 1971 έως τον Απρίλιο του 1972. Αριθμοί chassis: 2263 - 2342 - 2343 - 2344 - 2823 - 2824.Pantera Group 4
Η αγωνιστική έκδοση Group 4, 470 ίππων, φορόυσε καμπιρατέρ της Holley (1150 CFM).
Στην ευθεία της Mulsanne, στον αγώνα του Le Mans το 1972, η De Tomaso έπιασε τελική 190 mph!!! Η Group 4, φορούσε αγωνιστικά ελαστικά της Goodyear και ακόμα φαρδύτερες ζάντες της Campagnolo, εμπρός 10'' και πίσω 14'' (15'' X 14'').
Οι εμπρος δαγκάνες ήταν 4πίστονες της Girling.
Συνολικά βγήκαν 8, Group 4. Από ον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο του 1972. Αριθμοί chassis: 2858 - 2859 - 2860 - 2861 - 2862 - 2872 - 2873 - 2874.Ο βελτιωτικός οίκος Jehle από το Lichtenstein, το 1984 ανέλαβει να δυναμώσει τις Pantera. Ξεχωρίζει ο χαρακτηριστικός αγωγός ψύξης αέρα για τον κινητήρα των 5753 κ.εκ. Είχε συμπίεση 11:1, ισχύος 257 kW (350 hp) στις 6.000 rpm και τελική ταχύτητα 290 χλμ/ώρα.
Ο οίκος έβγαζε 3 επίπεδα ιπποδύναμης: 350, 650 και 450 ίππους. Από το 1987, προσέφερε και μια αγωνιστική έκδοση με μεγαλύτερο κινητήρα V8 8.0/1000 HP, που ανέπτυσε ταχύτητα περίπου 400 χλμ/ώρα. -
Σαν λάτρης των ιταλικών και της συγκεκριμένης μάρκας, εκανα ένα αφιέρωμα στο συγκεκριμένο αυτό μοντέλο...σας το παρουσιάζω...και προσκαλώ τους λάτρεις των Pantera, στον χώρο που άνοιξα το συγκεκριμένο topic (υπάρχουν και για τα υπόλοιπα Mangusta, Vallelunga, Longchamps κλπ...)
για μια όμορφη συζήτηση...
το ακόλουθο κείμενο θα συνοδεύεται με πολλές εικόνες και video για πληρέστερη παρουσιάση!
Σας περιμένω στον νέο χώρο του Gruppo Fiat στην Ελλάδα!Κείμενο: Κωνσταντίνος Π.
Ο Alejandro DeTomaso γεννήθηκε στην Αργεντινή από πλούσια οικογένεια ιταλικής καταγωγής η οποία είχε στην κατοχή της ένα μεγάλο κομμάτι γης που το χρησιμοποιούσε ως ράντσο. Το όνειρά όμως του Alejandro δεν ήταν η εκτροφή βοοειδών. Ήθελε να γίνει οδηγός αγώνων. Από το 1950 ζούσε με το όνειρό της γρήγορης οδήγησης.
Έτσι έφυγε για την Ιταλία το 1955 και αργότερα τον ακολούθησε το 1959 η σύζυγός του και ένας αμερικάνος οδηγός αγώνων, Με αυτόν ξεκίνησε την DeTomaso Automobili στη Modena το 1959. Πρώτα έφτιαχναν μονοθέσια αγωνιστικά αυτοκίνητα για Formula 2 χρησιμοποιώντας κινητήρες Maserati και αργότερα μονοθέσια τύπου Formula 1 που κινούνταν με κινητήρες Alfa.
Ο DeTomaso ήθελε, όπως ο Enzo Ferrari να κατασκευάσει αυτοκίνητα δρόμου που θα χρησιμοποιούσε την τεχνολογία και τις ιδέες του, από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Πρώτο μοντέλο ήταν η fastback Vallelunga που έκανε το ντεμπούτο της το 1963 και φορούσε 4κύλιδρο κινητήρα Ford. Αργότερα ήρθε ο μεγαλύτερος V8 Ford για το νέο supercar, Mangusta σχεδιασμένο από τον Giugiaro. Τέλος το 1969, η DeTomaso είχε έτοιμο τον αντικαταστάτη της Mangusta, ήταν η Pantera.
Η Pantera ήταν το πιο γνωστό σπορ αυτοκίνητο της De Tomaso .Ήταν στην παραγωγή από το 1971 έως το 1996.
Η λέξη «Pantera» σημαίνει στα ιταλικά για «πάνθηρας». Το μοντέλο αυτό αντικατέστησε την De Tomaso Mangusta που την είχε αναλάβει σχεδιαστικά ο Giorgetto Giugiaro.
Αντίθετα με το Mangusta, το οποίο είχε χαλύβδινο πλαίσιο, το Pantera ήταν ένας χάλυβας monocoque.Υπεύθυνος γι' αυτό ήταν ο Gian Paolo Dallara, που εκείνο τον καιρό είχε φύγει από την Lamborghini για να αναλάβει τον σχεδιασμό του νέου αυτοκινήτου του De Tomaso. Ήταν η πρώτη φορά που η De Tomaso χρησιμοποιούσε αυτό τον τρόπο κατασκευής. Σχεδιάστηκε από την Carrozzeria Ghia υπό τη διεύθυνση του Tom Tjaarda. (άλλα του δημιουργήματα η Ferrari 365 gt California Spyder και το Fiat 124 Spyder.
Η Pantera φορούσαν τα αμερικάνικα μοτέρ της Ford και αυτός ήταν ο λόγος που έγιναν τα πιο αγαπητά σπορ αυτοκίνητα στην Αμερική. Aκόμα και σήμερα παραμένει το πιο όμορφα σχεδιαστικά αυτοκίνητο της DeTomaso σε συνδυασμό με τον κτηνώδης δύναμης V8 κινητήρα κατ΄ ευθείαν από την Αμερική και την Ford.
Το 5τάχυτο κιβώτιο ZF (μοντέλο 5DS- 25) που είχε, ήταν το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιούσε πριν το Mangusta και το αγωνιστικό Ford GT40. Ένας άλλος ιταλικός κατασκευαστής που μοιραζόταν τότε το ίδιο κιβώτιο, ήταν η Maserati με το Bora, η BMW M1 και πολύ αργότερα η Lancia 037. Η Pantera φορούσε και μπλοκέ διαφορικό. Επίσης φορούσε ελαστικά διαστάσεως 185/70VR/15 εμπρός και 225/70VR/15 πίσω. (τα ελαστικά ηταν Goodyear Arriva). Τα φρένα της ήταν, αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός -πίσω, 332 X 32 και 314 X 28.
Ευτυχώς για την DeTomaso, το 1969, η Ford, με κεφαλή τον ισχυρό άνδρα της εποχής, τον Lee Iacoca της Ford Motor Company, ήθελε μια ιταλική εταιρεία (είχε απορρίψει πριν πρόταση αγοράς ο Enzo Ferrari) και δεδομένου ότι υπήρχε επιχειρηματική σχέση από πριν με τον DeTomaso, συνάφθηκε συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών για ένωση. Η Ford αγόρασε ένα τμήμα της εταιρείας DeTomaso και ξεκίνησαν οι πωλήσεις των Pantera στις ΗΠΑ. Στα τέλη του 1971, άρχισε η Pantera να πωλείται επίσημα και στην αμερικανική αγορά, μέσω του δικτύου της Lincoln και Mercury.
Τα πρώτα 75 αυτοκίνητα ήταν ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Συνολικά 1.007 Pantera έφθασαν στις Ηνωμένες Πολιτείες το πρώτο έτος.
Στα πρώτα μοντέλα που παραδόθηκαν το 1971, δυστυχώς για την εταιρεία, υπήρξαν αρχικά κάποια προβλήματα που οδήγησαν σε ανακλήσεις αυτοκινήτων και τη φήμη ότι σαν μάρκα ήταν αναξιόπιστη. Τα πρώτα μοντέλα του 1971 και 1972, είχαν μικρούς χρωμιωμένους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω. Η Pantera του 1971 μπορούσε να επιταχύνει στα 60 mph σε 6,8 δευτερόλεπτα και να καλύπτει το 1 / 4 μιλίου σε 14,5 δευτερόλεπτα ,με τελική ταχύτητα τα 129mph.
Το 1972, η έκδοση L (πολυτελείας),είχε επιμηκυμένους μπροστινούς προφυλακτήρες σε χρώμα μαύρο για την αμερικανική αγορά.
Διάθετε βελτιωμένη ψύξη, κλιματισμό και άλλες ανέσεις. Το 1972 χρησιμοποιήθηκε και ο χαμηλότερης συμπίεσης κινητήρας (στις 8,6:1 από 11:1) για να ανταποκριθούν στα πρότυπα εκπομπών ρύπων των ΗΠΑ, της Ford, 5.7L 351 Cleveland 4, με διπλά καρμπυρατέρ. Ο 351C, ήταν ισχύος μόνο 248HP.Το μοντέλο L (Luxury) έβγαινε μέχρι το 1973.Pantera GTS
Ένα νέο μοντέλο, το GTS βγήκε το 1974, το οποία είχε περισσότερο πολυτελή χαρακτηριστικά, μαζί με πιο φουσκωμένα φτερά, γρύλιες αερισμού στο εμπρός καπό και αισθητικά, Οι χρωμέ προφυλακτήρες, τώρα ήταν βαμμένοι ματ μαύρο. Τα διπλανά ήταν βαμμένα επίσης σε μαύρο χρώμα καθώς το ίδιο και τα δύο καπό (όλα ίδέες του Tom Tjaarda για ένα πιο δυναμικό αισθητικώς σύνολο). Πρώτα παρουσιάστηκε αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά.Ο κινητήρας φορά διπλά καρμπιρατέρ της Holley (τύπος R4777)
Τα ελαστικά ήταν, τα P7 της Pirelli, πολύ πιο φαρδιά. Εμπρός 225/50VR/15 και πίσω 285/50VR/15 με ζάντες 15'' Χ 8'' εμπρός και 15'' Χ 10'' πίσω.
Δυστυχώς, το 1974 σταματάει η Pantera για τις ΗΠΑ. Στο τέλος του έτους, η Ford και η DeTomaso χωρίζουν και γυρνάει η ιδιοκτησία της πίσω στα χέρια του DeTomaso. Η παραγωγή του μοντέλου για την Αμερική και για αγορές εκτός ΗΠΑ, συνεχίστηκε, αλλά πιο περιορισμένη.
Μία Pantera πολύ περιορισμένης παραγωγής έκδοση δρόμου, (3 φτιάχτηκαν) , η Group 3, που έκανε χρήση της αγωνιστικής εμπειρίας της εταιρίας, εμφανίζεται στην αγορά . Είχε πίσω τζάμι από plexiglass, roll bar και από στήσιμο φορούσε 3πίστονες δαγκάνες της Lockheeed και koni coil over αμορτισερ.Pantera GT5
Το 1980 το νέο Pantera GT5 είχε μεγάλο spoiler εμπρός, πρόσθετα πλαστικά φτερά για τα νέα πολύ φαρδιά λάστιχα Pirelli P7 ,μεγάλη πίσω αεροτομή, παρόμοια με αυτή στην Lamborghini Countach LP400S. Τα ελαστικά ήταν, τα P7 της Pirelli. Εμπρός 235/45ΖR/17 και πίσω 335/50ΖR/17. Φορούσε 6άρι κιβώτιο της Getrag. Τα φρένα ήταν της Brembo.
Pantera GT5-SΗ Pantera GT5 μπορούσε να επιταχύνει στα 60 mph σε 5,4 δευτερόλεπτα και έκανε το 1 / 4 μιλίου σε 13,6 δευτερόλεπτα.
Το GT5 βελτιώθηκε ως GT5-S το 1985, Σε αυτό έγινε ο πρώτος σημαντικός επανασχεδιασμός του μοντέλου. Τα εμπρός και πίσω φτερά έγιναν ακόμα μεγαλύτερα, προστέθηκαν μεγάλες διπλανές εισαγωγές αέρα, και νέο σχεδιασμό μπροστινού μέρους. Το εσωτερικό επίσης άλλαξε με νέα δερμάτινα καθίσματα, προστέθηκε κλιματισμός και ξανασχεδιάστηκε το ταμπλό.
Το αυτοκίνητο έβγαινε κατόπιν παραγγελιας από την Pavesi και σε έκδοση Targa.Pantera Si
Τέλος, το 1989, η DeTomaso κάνει συμφωνια με τον Marcello Gandini, ο οποίος είχε σχεδιαστεί τη Lamborghini Miura και Countach, για να ανανεώσετε τη Pantera για τη δεκαετία του 1990. Αυτό που βγήκε ήταν η τελική μορφή των Pantera, η οποία ονομάστηκε Si.
Ξανασχεδιάστηκε σε πολλά σημεία όλο το αμάξωμα και ενσωματώθηκε μια αεροτομή στο πίσω μέρος. Το αυτοκίνητο φορούσε μεγαλύτερες ζάντες 17 ιντσών και Brembo φρένα. Το αυτοκίνητο ήταν χτισμένο πάνω σε ένα σωληνωτό πλαίσιο για τη μείωση του βάρους και για περισσότερη ακαμψία. Το 1991 τα αυτοκίνητα φορούσαν κινητήρα 5.0L V8 της Ford ιπποδύναμης 305HP που συνδιάζονταν με ένα κιβώτιο της ZF 5τάχυτο.
Τα τελευταία μοντέλα ήταν εξοπλισμένα με 6τάχυτο κιβώτιο.
Η τελευταία Pantera βγήκε το 1993.
Τέσσερις από αυτές μετατράπηκαν κατά την παραγωγή σε Targa με αφαιρούμενο πάνελ οροφής.
Το Pantera ήταν στην παραγωγή για 25 χρόνια και παραμένει ένα από τα πιο όμορφα σχεδιαστικά εξωτικά αυτοκίνητα. Είναι πολύ φθηνότερα στη συντήρηση από οποιοδήποτε άλλο ιταλικά supercar λόγω του απλού V8 κινητήρα.
O Alejandro DeTomaso απεβίωσε στις 21 Μαΐου 2003.Λίγο μετά το θάνατό του η εταιρεία ίδρυσε, βγήκε σε πτώχευση και τελικά έκλεισε το 2006. Το τελευταίο μοντέλο με εν ζωή τον De Tomaso, ήταν η Guara', σχεδιασμένο από τον Pininfarina.
Η Pantera είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της εταιρείας και πραγματικά ήταν ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο.
Τα πρώτα 75 αυτοκίνητα διανεμήθηκαν στην Ευρώπη, ενώ τη χρονιά της κυκλοφορίας του πούλησε 1.007 κομμάτια στις ΗΠΑ μέσω των dealers της Lincoln και της Mercury. Η πλουσιότερη έκδοση, GTS, εμφανίστηκε το 1974, αλλά ένα χρόνο αργότερα η Ford έπαψε να εισάγει το αυτοκίνητο στην αγορά του Νέου Κόσμου. Η παραγωγή του συνεχίστηκε σε περιορισμένους αριθμούς και σταμάτησε οριστικά το 1996. Το Pantera κατασκευάστηκε σε 7.200 μονάδες, από τις οποίες οι 5.500 διατέθηκαν στην Αμερική.Ένας μικρός αριθμός Pantera εισήχθησαν ανεπίσημα στις ΗΠΑ και την δεκαετία του '80.
Ο Elvis Prisley ήταν ένας από τους διασημότερους ιδιοκτήτες Pantera! Την Pantera του '71, την αγόρασε το 1974, 2.400 δολλάρια ως δώρο για την τότε φίλη του, Linda Thompson. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι με τον Elvis στο τιμόνι!Η άγνωστη 7Χ ή Monttella
Λόγω των πολύ καλών κριτικών, οι άνθρωποι της Ford, σίγουροι ότι η Pntera θα πουλούσε καλά και στα επόμενα χρόνια, έψαχναν τον αντικαταστάτη με τα επιτυχημένα στοιχεία φυσικά της Pantera!
Όμως τα νέα αυστηρότερα μέτρα ασφάλειας στους δημόσιους δρόμους και οι αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων, έπληξαν την αυτοκινητοβιομηχανία, και τελικά ανάγκασαν τη Ford να σταματήσει την Pantera για τις ΗΠΑ το 1974. Αρνούμενη να σταματήσει μπροστά στη νέα νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων, αναζήτησε έναν αντικαταστάτη της Pantera.
Έτσι προγραμματίστηκε το 1973, η παραγωγή της Pantera II 197x (ή 7x) που βασίζονταν στο αμάξωμα της Pantera. Με νέο στυλ ,ο Tom Tjaarda, σχεδιαστής στη Ghia είχε κάνει σπουδαία δουλειά πάνω στην εμφάνιση του πρωτοτύπου.
Δυστυχώς όμως η Ford αποφάσισε το 1974 να μην προχωρήσει στην παραγωγή. Το 1975, υπό την επίβλεψη του σχεδιαστικού οίκου Ghia και τον Don DeLaRossa ως προέδρου της εταιρίας, το πρωτότυπο υπέστη μετατροπή, με νέο όνομα πια, ως DeTomaso Monttella.Pantera gt 4
Το περιορισμένης παραγωγής μοντέλο Pantera GT 4 (βασισμένο στις αγωνιστικές προδιαγραφές Group 4) είχε ακόμα φαρδύτερα (πρόσθετα) φτερά και στηρίχθηκε στα αγωνιστικά της αυτοκίνητα Group 4 του 1972 και 1973.
Φορούσε τα νέα ελαστικά της Pirelli τα P7 για πρώτη φορά πού χαμηλου προφίλ, κάτω από 50άρι (!!) και σε εξωφρενικές διαστάσεις για την εποχή εκείνη. Εμπρός 285/40VR/15 και πίσω 345/35VR/15, τα ίδια φόρεσε και η βελτιώμενη Countach LP400s με τα φαρδύτερα φτερά από την παλιά LP400, αλλά 6 χρόνια μετά! Οι ζάντες ήταν 15'' Χ 10'' εμπρός και 15'' Χ 13'' πίσω.
Η ειδικών προδιαγραφών GT 4, φορούσε και αγωνιστικά ελαστικά της goodyear και ακόμα φαρδύτερες ζάντες της Campagnolo, εμπρός 10'' και πίσω 14'' (!!).
Εξωτερικά διακρίνονταν από το μαύρο ματ καπό (πολλές βαμμένες και με διπλανά σε μαύρο χρώμα) και δεν είχε προφυλακτήρες.
Εσωτερικά είχε τζάμια από plexiglass, μικρότερης διαμέτρου τιμόνι, αλουμινένια πεντάλ και roll cage.
η ανάρτηση ήταν πλήρες ρυθμιζόμενη (coil over) της koni.
Ο κινητήρας 351ci, απέδιδε 440 ίππους στις 7000 στρ/λεπτό, φορουσε διπλά καρμπυρατέρ της Holley (850 CFM) και δούλευε με συμπίεση 12:0:1! Άλλα χαρακτηριστηκά, υδραυλικό τιμόνι, μεγαλύτερα φρένα και ψυγείο λαδιού.
Συνολικά βγήκαν 6, GT4. Από τον Δεκέμβριο του 1971 έως τον Απρίλιο του 1972. Αριθμοί chassis: 2263 - 2342 - 2343 - 2344 - 2823 - 2824.Pantera Group 4
Η αγωνιστική έκδοση Group 4, 470 ίππων, φορόυσε καμπιρατέρ της Holley (1150 CFM).
Στην ευθεία της Mulsanne, στον αγώνα του Le Mans το 1972, η De Tomaso έπιασε τελική 190 mph!!! Η Group 4, φορούσε αγωνιστικά ελαστικά της Goodyear και ακόμα φαρδύτερες ζάντες της Campagnolo, εμπρός 10'' και πίσω 14'' (15'' X 14'').
Οι εμπρος δαγκάνες ήταν 4πίστονες της Girling.
Συνολικά βγήκαν 8, Group 4. Από ον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο του 1972. Αριθμοί chassis: 2858 - 2859 - 2860 - 2861 - 2862 - 2872 - 2873 - 2874.Ο βελτιωτικός οίκος Jehle από το Lichtenstein, το 1984 ανέλαβει να δυναμώσει τις Pantera. Ξεχωρίζει ο χαρακτηριστικός αγωγός ψύξης αέρα για τον κινητήρα των 5753 κ.εκ. Είχε συμπίεση 11:1, ισχύος 257 kW (350 hp) στις 6.000 rpm και τελική ταχύτητα 290 χλμ/ώρα.
Ο οίκος έβγαζε 3 επίπεδα ιπποδύναμης: 350, 650 και 450 ίππους. Από το 1987, προσέφερε και μια αγωνιστική έκδοση με μεγαλύτερο κινητήρα V8 8.0/1000 HP, που ανέπτυσε ταχύτητα περίπου 400 χλμ/ώρα. -
Σαν λάτρης των ιταλικών και της συγκεκριμένης μάρκας, εκανα ένα αφιέρωμα στο συγκεκριμένο αυτό μοντέλο...σας το παρουσιάζω...και προσκαλώ τους λάτρεις των Pantera, στον χώρο που άνοιξα το συγκεκριμένο topic (υπάρχουν και για τα υπόλοιπα Mangusta, Vallelunga, Longchamps κλπ...)
για μια όμορφη συζήτηση...
το ακόλουθο κείμενο θα συνοδεύεται με πολλές εικόνες και video για πληρέστερη παρουσιάση!
Σας περιμένω στον νέο χώρο του Gruppo Fiat στην Ελλάδα!Κείμενο: Κωνσταντίνος Π.
Ο Alejandro DeTomaso γεννήθηκε στην Αργεντινή από πλούσια οικογένεια ιταλικής καταγωγής η οποία είχε στην κατοχή της ένα μεγάλο κομμάτι γης που το χρησιμοποιούσε ως ράντσο. Το όνειρά όμως του Alejandro δεν ήταν η εκτροφή βοοειδών. Ήθελε να γίνει οδηγός αγώνων. Από το 1950 ζούσε με το όνειρό της γρήγορης οδήγησης.
Έτσι έφυγε για την Ιταλία το 1955 και αργότερα τον ακολούθησε το 1959 η σύζυγός του και ένας αμερικάνος οδηγός αγώνων, Με αυτόν ξεκίνησε την DeTomaso Automobili στη Modena το 1959. Πρώτα έφτιαχναν μονοθέσια αγωνιστικά αυτοκίνητα για Formula 2 χρησιμοποιώντας κινητήρες Maserati και αργότερα μονοθέσια τύπου Formula 1 που κινούνταν με κινητήρες Alfa.
Ο DeTomaso ήθελε, όπως ο Enzo Ferrari να κατασκευάσει αυτοκίνητα δρόμου που θα χρησιμοποιούσε την τεχνολογία και τις ιδέες του, από τα αγωνιστικά αυτοκίνητα. Πρώτο μοντέλο ήταν η fastback Vallelunga που έκανε το ντεμπούτο της το 1963 και φορούσε 4κύλιδρο κινητήρα Ford. Αργότερα ήρθε ο μεγαλύτερος V8 Ford για το νέο supercar, Mangusta σχεδιασμένο από τον Giugiaro. Τέλος το 1969, η DeTomaso είχε έτοιμο τον αντικαταστάτη της Mangusta, ήταν η Pantera.
Η Pantera ήταν το πιο γνωστό σπορ αυτοκίνητο της De Tomaso .Ήταν στην παραγωγή από το 1971 έως το 1996.
Η λέξη «Pantera» σημαίνει στα ιταλικά για «πάνθηρας». Το μοντέλο αυτό αντικατέστησε την De Tomaso Mangusta που την είχε αναλάβει σχεδιαστικά ο Giorgetto Giugiaro.
Αντίθετα με το Mangusta, το οποίο είχε χαλύβδινο πλαίσιο, το Pantera ήταν ένας χάλυβας monocoque.Υπεύθυνος γι' αυτό ήταν ο Gian Paolo Dallara, που εκείνο τον καιρό είχε φύγει από την Lamborghini για να αναλάβει τον σχεδιασμό του νέου αυτοκινήτου του De Tomaso. Ήταν η πρώτη φορά που η De Tomaso χρησιμοποιούσε αυτό τον τρόπο κατασκευής. Σχεδιάστηκε από την Carrozzeria Ghia υπό τη διεύθυνση του Tom Tjaarda. (άλλα του δημιουργήματα η Ferrari 365 gt California Spyder και το Fiat 124 Spyder.
Η Pantera φορούσαν τα αμερικάνικα μοτέρ της Ford και αυτός ήταν ο λόγος που έγιναν τα πιο αγαπητά σπορ αυτοκίνητα στην Αμερική. Aκόμα και σήμερα παραμένει το πιο όμορφα σχεδιαστικά αυτοκίνητο της DeTomaso σε συνδυασμό με τον κτηνώδης δύναμης V8 κινητήρα κατ΄ ευθείαν από την Αμερική και την Ford.
Το 5τάχυτο κιβώτιο ZF (μοντέλο 5DS- 25) που είχε, ήταν το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιούσε πριν το Mangusta και το αγωνιστικό Ford GT40. Ένας άλλος ιταλικός κατασκευαστής που μοιραζόταν τότε το ίδιο κιβώτιο, ήταν η Maserati με το Bora, η BMW M1 και πολύ αργότερα η Lancia 037. Η Pantera φορούσε και μπλοκέ διαφορικό. Επίσης φορούσε ελαστικά διαστάσεως 185/70VR/15 εμπρός και 225/70VR/15 πίσω. (τα ελαστικά ηταν Goodyear Arriva). Τα φρένα της ήταν, αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός -πίσω, 332 X 32 και 314 X 28.
Ευτυχώς για την DeTomaso, το 1969, η Ford, με κεφαλή τον ισχυρό άνδρα της εποχής, τον Lee Iacoca της Ford Motor Company, ήθελε μια ιταλική εταιρεία (είχε απορρίψει πριν πρόταση αγοράς ο Enzo Ferrari) και δεδομένου ότι υπήρχε επιχειρηματική σχέση από πριν με τον DeTomaso, συνάφθηκε συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών για ένωση. Η Ford αγόρασε ένα τμήμα της εταιρείας DeTomaso και ξεκίνησαν οι πωλήσεις των Pantera στις ΗΠΑ. Στα τέλη του 1971, άρχισε η Pantera να πωλείται επίσημα και στην αμερικανική αγορά, μέσω του δικτύου της Lincoln και Mercury.
Τα πρώτα 75 αυτοκίνητα ήταν ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Συνολικά 1.007 Pantera έφθασαν στις Ηνωμένες Πολιτείες το πρώτο έτος.
Στα πρώτα μοντέλα που παραδόθηκαν το 1971, δυστυχώς για την εταιρεία, υπήρξαν αρχικά κάποια προβλήματα που οδήγησαν σε ανακλήσεις αυτοκινήτων και τη φήμη ότι σαν μάρκα ήταν αναξιόπιστη. Τα πρώτα μοντέλα του 1971 και 1972, είχαν μικρούς χρωμιωμένους προφυλακτήρες εμπρός και πίσω. Η Pantera του 1971 μπορούσε να επιταχύνει στα 60 mph σε 6,8 δευτερόλεπτα και να καλύπτει το 1 / 4 μιλίου σε 14,5 δευτερόλεπτα ,με τελική ταχύτητα τα 129mph.
Το 1972, η έκδοση L (πολυτελείας),είχε επιμηκυμένους μπροστινούς προφυλακτήρες σε χρώμα μαύρο για την αμερικανική αγορά.
Διάθετε βελτιωμένη ψύξη, κλιματισμό και άλλες ανέσεις. Το 1972 χρησιμοποιήθηκε και ο χαμηλότερης συμπίεσης κινητήρας (στις 8,6:1 από 11:1) για να ανταποκριθούν στα πρότυπα εκπομπών ρύπων των ΗΠΑ, της Ford, 5.7L 351 Cleveland 4, με διπλά καρμπυρατέρ. Ο 351C, ήταν ισχύος μόνο 248HP.Το μοντέλο L (Luxury) έβγαινε μέχρι το 1973.Pantera GTS
Ένα νέο μοντέλο, το GTS βγήκε το 1974, το οποία είχε περισσότερο πολυτελή χαρακτηριστικά, μαζί με πιο φουσκωμένα φτερά, γρύλιες αερισμού στο εμπρός καπό και αισθητικά, Οι χρωμέ προφυλακτήρες, τώρα ήταν βαμμένοι ματ μαύρο. Τα διπλανά ήταν βαμμένα επίσης σε μαύρο χρώμα καθώς το ίδιο και τα δύο καπό (όλα ίδέες του Tom Tjaarda για ένα πιο δυναμικό αισθητικώς σύνολο). Πρώτα παρουσιάστηκε αποκλειστικά για την ευρωπαϊκή αγορά.Ο κινητήρας φορά διπλά καρμπιρατέρ της Holley (τύπος R4777)
Τα ελαστικά ήταν, τα P7 της Pirelli, πολύ πιο φαρδιά. Εμπρός 225/50VR/15 και πίσω 285/50VR/15 με ζάντες 15'' Χ 8'' εμπρός και 15'' Χ 10'' πίσω.
Δυστυχώς, το 1974 σταματάει η Pantera για τις ΗΠΑ. Στο τέλος του έτους, η Ford και η DeTomaso χωρίζουν και γυρνάει η ιδιοκτησία της πίσω στα χέρια του DeTomaso. Η παραγωγή του μοντέλου για την Αμερική και για αγορές εκτός ΗΠΑ, συνεχίστηκε, αλλά πιο περιορισμένη.
Μία Pantera πολύ περιορισμένης παραγωγής έκδοση δρόμου, (3 φτιάχτηκαν) , η Group 3, που έκανε χρήση της αγωνιστικής εμπειρίας της εταιρίας, εμφανίζεται στην αγορά . Είχε πίσω τζάμι από plexiglass, roll bar και από στήσιμο φορούσε 3πίστονες δαγκάνες της Lockheeed και koni coil over αμορτισερ.Pantera GT5
Το 1980 το νέο Pantera GT5 είχε μεγάλο spoiler εμπρός, πρόσθετα πλαστικά φτερά για τα νέα πολύ φαρδιά λάστιχα Pirelli P7 ,μεγάλη πίσω αεροτομή, παρόμοια με αυτή στην Lamborghini Countach LP400S. Τα ελαστικά ήταν, τα P7 της Pirelli. Εμπρός 235/45ΖR/17 και πίσω 335/50ΖR/17. Φορούσε 6άρι κιβώτιο της Getrag. Τα φρένα ήταν της Brembo.
Pantera GT5-SΗ Pantera GT5 μπορούσε να επιταχύνει στα 60 mph σε 5,4 δευτερόλεπτα και έκανε το 1 / 4 μιλίου σε 13,6 δευτερόλεπτα.
Το GT5 βελτιώθηκε ως GT5-S το 1985, Σε αυτό έγινε ο πρώτος σημαντικός επανασχεδιασμός του μοντέλου. Τα εμπρός και πίσω φτερά έγιναν ακόμα μεγαλύτερα, προστέθηκαν μεγάλες διπλανές εισαγωγές αέρα, και νέο σχεδιασμό μπροστινού μέρους. Το εσωτερικό επίσης άλλαξε με νέα δερμάτινα καθίσματα, προστέθηκε κλιματισμός και ξανασχεδιάστηκε το ταμπλό.
Το αυτοκίνητο έβγαινε κατόπιν παραγγελιας από την Pavesi και σε έκδοση Targa.Pantera Si
Τέλος, το 1989, η DeTomaso κάνει συμφωνια με τον Marcello Gandini, ο οποίος είχε σχεδιαστεί τη Lamborghini Miura και Countach, για να ανανεώσετε τη Pantera για τη δεκαετία του 1990. Αυτό που βγήκε ήταν η τελική μορφή των Pantera, η οποία ονομάστηκε Si.
Ξανασχεδιάστηκε σε πολλά σημεία όλο το αμάξωμα και ενσωματώθηκε μια αεροτομή στο πίσω μέρος. Το αυτοκίνητο φορούσε μεγαλύτερες ζάντες 17 ιντσών και Brembo φρένα. Το αυτοκίνητο ήταν χτισμένο πάνω σε ένα σωληνωτό πλαίσιο για τη μείωση του βάρους και για περισσότερη ακαμψία. Το 1991 τα αυτοκίνητα φορούσαν κινητήρα 5.0L V8 της Ford ιπποδύναμης 305HP που συνδιάζονταν με ένα κιβώτιο της ZF 5τάχυτο.
Τα τελευταία μοντέλα ήταν εξοπλισμένα με 6τάχυτο κιβώτιο.
Η τελευταία Pantera βγήκε το 1993.
Τέσσερις από αυτές μετατράπηκαν κατά την παραγωγή σε Targa με αφαιρούμενο πάνελ οροφής.
Το Pantera ήταν στην παραγωγή για 25 χρόνια και παραμένει ένα από τα πιο όμορφα σχεδιαστικά εξωτικά αυτοκίνητα. Είναι πολύ φθηνότερα στη συντήρηση από οποιοδήποτε άλλο ιταλικά supercar λόγω του απλού V8 κινητήρα.
O Alejandro DeTomaso απεβίωσε στις 21 Μαΐου 2003.Λίγο μετά το θάνατό του η εταιρεία ίδρυσε, βγήκε σε πτώχευση και τελικά έκλεισε το 2006. Το τελευταίο μοντέλο με εν ζωή τον De Tomaso, ήταν η Guara', σχεδιασμένο από τον Pininfarina.
Η Pantera είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της εταιρείας και πραγματικά ήταν ένα καταπληκτικό αυτοκίνητο.
Τα πρώτα 75 αυτοκίνητα διανεμήθηκαν στην Ευρώπη, ενώ τη χρονιά της κυκλοφορίας του πούλησε 1.007 κομμάτια στις ΗΠΑ μέσω των dealers της Lincoln και της Mercury. Η πλουσιότερη έκδοση, GTS, εμφανίστηκε το 1974, αλλά ένα χρόνο αργότερα η Ford έπαψε να εισάγει το αυτοκίνητο στην αγορά του Νέου Κόσμου. Η παραγωγή του συνεχίστηκε σε περιορισμένους αριθμούς και σταμάτησε οριστικά το 1996. Το Pantera κατασκευάστηκε σε 7.200 μονάδες, από τις οποίες οι 5.500 διατέθηκαν στην Αμερική.Ένας μικρός αριθμός Pantera εισήχθησαν ανεπίσημα στις ΗΠΑ και την δεκαετία του '80.
Ο Elvis Prisley ήταν ένας από τους διασημότερους ιδιοκτήτες Pantera! Την Pantera του '71, την αγόρασε το 1974, 2.400 δολλάρια ως δώρο για την τότε φίλη του, Linda Thompson. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι με τον Elvis στο τιμόνι!Η άγνωστη 7Χ ή Monttella
Λόγω των πολύ καλών κριτικών, οι άνθρωποι της Ford, σίγουροι ότι η Pntera θα πουλούσε καλά και στα επόμενα χρόνια, έψαχναν τον αντικαταστάτη με τα επιτυχημένα στοιχεία φυσικά της Pantera!
Όμως τα νέα αυστηρότερα μέτρα ασφάλειας στους δημόσιους δρόμους και οι αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων, έπληξαν την αυτοκινητοβιομηχανία, και τελικά ανάγκασαν τη Ford να σταματήσει την Pantera για τις ΗΠΑ το 1974. Αρνούμενη να σταματήσει μπροστά στη νέα νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων, αναζήτησε έναν αντικαταστάτη της Pantera.
Έτσι προγραμματίστηκε το 1973, η παραγωγή της Pantera II 197x (ή 7x) που βασίζονταν στο αμάξωμα της Pantera. Με νέο στυλ ,ο Tom Tjaarda, σχεδιαστής στη Ghia είχε κάνει σπουδαία δουλειά πάνω στην εμφάνιση του πρωτοτύπου.
Δυστυχώς όμως η Ford αποφάσισε το 1974 να μην προχωρήσει στην παραγωγή. Το 1975, υπό την επίβλεψη του σχεδιαστικού οίκου Ghia και τον Don DeLaRossa ως προέδρου της εταιρίας, το πρωτότυπο υπέστη μετατροπή, με νέο όνομα πια, ως DeTomaso Monttella.Pantera gt 4
Το περιορισμένης παραγωγής μοντέλο Pantera GT 4 (βασισμένο στις αγωνιστικές προδιαγραφές Group 4) είχε ακόμα φαρδύτερα (πρόσθετα) φτερά και στηρίχθηκε στα αγωνιστικά της αυτοκίνητα Group 4 του 1972 και 1973.
Φορούσε τα νέα ελαστικά της Pirelli τα P7 για πρώτη φορά πού χαμηλου προφίλ, κάτω από 50άρι (!!) και σε εξωφρενικές διαστάσεις για την εποχή εκείνη. Εμπρός 285/40VR/15 και πίσω 345/35VR/15, τα ίδια φόρεσε και η βελτιώμενη Countach LP400s με τα φαρδύτερα φτερά από την παλιά LP400, αλλά 6 χρόνια μετά! Οι ζάντες ήταν 15'' Χ 10'' εμπρός και 15'' Χ 13'' πίσω.
Η ειδικών προδιαγραφών GT 4, φορούσε και αγωνιστικά ελαστικά της goodyear και ακόμα φαρδύτερες ζάντες της Campagnolo, εμπρός 10'' και πίσω 14'' (!!).
Εξωτερικά διακρίνονταν από το μαύρο ματ καπό (πολλές βαμμένες και με διπλανά σε μαύρο χρώμα) και δεν είχε προφυλακτήρες.
Εσωτερικά είχε τζάμια από plexiglass, μικρότερης διαμέτρου τιμόνι, αλουμινένια πεντάλ και roll cage.
η ανάρτηση ήταν πλήρες ρυθμιζόμενη (coil over) της koni.
Ο κινητήρας 351ci, απέδιδε 440 ίππους στις 7000 στρ/λεπτό, φορουσε διπλά καρμπυρατέρ της Holley (850 CFM) και δούλευε με συμπίεση 12:0:1! Άλλα χαρακτηριστηκά, υδραυλικό τιμόνι, μεγαλύτερα φρένα και ψυγείο λαδιού.
Συνολικά βγήκαν 6, GT4. Από τον Δεκέμβριο του 1971 έως τον Απρίλιο του 1972. Αριθμοί chassis: 2263 - 2342 - 2343 - 2344 - 2823 - 2824.Pantera Group 4
Η αγωνιστική έκδοση Group 4, 470 ίππων, φορόυσε καμπιρατέρ της Holley (1150 CFM).
Στην ευθεία της Mulsanne, στον αγώνα του Le Mans το 1972, η De Tomaso έπιασε τελική 190 mph!!! Η Group 4, φορούσε αγωνιστικά ελαστικά της Goodyear και ακόμα φαρδύτερες ζάντες της Campagnolo, εμπρός 10'' και πίσω 14'' (15'' X 14'').
Οι εμπρος δαγκάνες ήταν 4πίστονες της Girling.
Συνολικά βγήκαν 8, Group 4. Από ον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο του 1972. Αριθμοί chassis: 2858 - 2859 - 2860 - 2861 - 2862 - 2872 - 2873 - 2874.Ο βελτιωτικός οίκος Jehle από το Lichtenstein, το 1984 ανέλαβει να δυναμώσει τις Pantera. Ξεχωρίζει ο χαρακτηριστικός αγωγός ψύξης αέρα για τον κινητήρα των 5753 κ.εκ. Είχε συμπίεση 11:1, ισχύος 257 kW (350 hp) στις 6.000 rpm και τελική ταχύτητα 290 χλμ/ώρα.
Ο οίκος έβγαζε 3 επίπεδα ιπποδύναμης: 350, 650 και 450 ίππους. Από το 1987, προσέφερε και μια αγωνιστική έκδοση με μεγαλύτερο κινητήρα V8 8.0/1000 HP, που ανέπτυσε ταχύτητα περίπου 400 χλμ/ώρα. -
καλη και αυτη αλλα δεν τρελαινομαι ρε συ Γιωργη...
μηπως να την αναλαβεις εσυ??? -
Κάποιος καλός φίλος εδώ από το φόρουμ έχει στο γκαράζ του μια μέσα, ούτε και αυτός την πάει.
-
εεε τι να κανω ρε συ...δεν τρελαινομαι!!!
περιμενω παρουσιαση εεεε...κανονισε!!!! -
δεν την πάει ο ένας, δεν την πάει ο άλλος εγώ εδώ είμαι.
-
χα χα χα!!!!
-
πάρτε λίγο εικόνα και ήχο
http://www.youtube.com/watch?v=QUjehWzt ... re=related -
απο τα ταρταρα της κολασεως ο ηχος της Group 4!!!!!!
εδω Γιωργη τα εχει ολα...αντε σ' εφτιαξα!!!!!!
-
σύναξη διαβόλων
-
...εεεεετσι!
-
Ένα ζωντανό παράδειγμα με πινακίδες ΦΙΛΠΑ
-
Και ευχαριστήρια δημοσίως στον Πρόδρομο που με βοήθησε με την εύρεση της ιστοσελίδας
-
-
http://www.exoticspotter.com/car-pictur ... o_mangusta
http://www.exoticspotter.com/car-pictur ... o_mangusta
Η ιστορία της De Tomaso Pantera